Behandle en leverandørfaktura

Denne siden er under revisjon!

En leverandørfaktura er en faktura som har koststed som fakturareferanse.

For: Innkjøper

Rutinebeskrivelse

Sjekk om det finnes en innkjøpsordre som hører til fakturen

Når du mottar en leverandørfaktura til attestasjonskontroll må du først sjekke om det finnes en innkjøpsordre som denne skal matches mot.  Dersom du finne en tilhørende innkjøpsordre sendes fakturaen i retur til ØVA for at disse skal kobles.

Kontroll av leverandørfaktura

Er det feil i leverandørinformasjon eller grunnlagsdata skal fakturaen avvises til ØVA: Attestere faktura i Unit4 ERP (dfø-video)

Bekrefte informasjon

Er det behov for å bekrefte at fakturaen er korrekt mm kan du ta kontakt med fakturabekrefter via Informer. I påvente av svar kan du parkere fakturaen.

Konterer og attestere

Leverandørfaktura som er sendt til attestasjon er kontert med en dummykonto.  Du må kontere fakturen riktig.

Se også

Registrering av anlegg

Velger du en konto som er en eiendelskonto må du registrere tilleggsinformasjon knyttet til anleggsmidler

Hvordan periodisere

Ved behov for periodisering av en kostnad kan du legge inn en periodiseringsnøkkel

Hvordan behandle kreditnota

Du må søke opp fakturaen som kreditnotaen skal kobles mot. Kreditnotaen skal konteres likt fakturaen.

Hvordan vurdere behov for periodisk faktura

Når du har kontert og attestert faktura sender du denne videre til kontroll hos kostnadsgodkjenner.

Kontakt

Brukerstøtte økonomi: Behov til betaling

Av SR/GIFA
Publisert 26. apr. 2021 13:10 - Sist endret 27. apr. 2023 09:54