Den nye cateringavtalen

Ofte Stilte Spørsmål

Hva er det som gjør avtalen bærekraftig?

Den nye avtalen er forskningsbasert og en viktig del av UiOs bærekraftsarbeid. All maten UiO bestiller skal være:

  • Sunn og velsmakende
  • Klimavennlig
  • Miljøvennlig
  • Sosialt bærekraftig

Les mer om bakgrunnen for avtalen og målsetningene her: https://www.jus.uio.no/ifp/forskning/prosjekter/berekraftig-catering/

Må jeg bruke bestillingsskjema?

Alle bestillinger av catering skal gjøres via felles bestillingsskjema.

Kun på denne måten sikrer vi at bestillingen gjøres innenfor statens satser for bevertning, at maten er bærekraftig og at bestillingen gjøres til rett leverandør og med riktig informasjon til leverandøren. Din innkjøper vil på bakgrunn av innsendt skjema sende ordre til leverandør.

Ingen bestillinger skal gjøres på telefon eller epost.

Hvorfor vet jeg ikke hva slags mat jeg får?

Et viktig premiss for å sikre mest mulig bærekraft er at leverandøren kan benytte seg av mat som har begrenset tilgjengelighet eller holdbarhet. For eksempel sesongvarer, kortreiste produkter, kjøp direkte fra bonden, mat som ellers ville blitt til matsvinn m.m. At leverandøren ikke har fast meny gjør også at variasjonen blir større, noe som har vært etterspurt av brukerne.

Dersom man velger riktig skjema vil skjemaene sikre at du får mat som passer den anledningen den skal serveres i. Man må velge blant pakkene/kategoriene som er tilgjengelig i skjemaet.

For representasjon vil man avtale menyen i dialog med leverandør.

Kan jeg bestille pizza?

Nei, ingen leverandører av pizza ga tilbud denne gangen. Tidligere avtale med pizzaleverandør var beregnet for bestillinger av overtidsmat.

Det er derimot et godt utvalg av retter som dekker behovet for både enkel og billig mat tilgjengelig.

For bestilling av overtidsmat skal man bruke skjemaet «overtidsmat».

For arrangementer der både ansatte og studenter skal delta skal man bruke skjemaet for «Åpent arrangement».

Det samme gjelder for arrangementer der kun studenter deltar. Studentene har vært tydelige i sin tilbakemelding ifm. arbeidet med avtalen at de også ønsker å ta del i UiOs bærekraftsatsing, og bli tilbudt velsmakende og næringsrik mat lagd fra bunnen av med råvarer som er miljøvennlige og produsert på en sosialt ansvarlig måte. Vi mottar gjerne tilbakemeldinger dersom dere mener utvalget ikke dekker studentenes behov, og kan forsøke å tilpasse menyen i samråd med leverandørene.

Les mer om bakgrunnen for avtalen, målsetninger og kravene til bærekraft her: https://www.jus.uio.no/ifp/forskning/prosjekter/berekraftig-catering/

Kan jeg bestille boller og kake?

Det er mulig å bestille kun kake/bakst (og ev. kaffe/te) hvis man har en spesiell markering, bursdag, avslutning eller noe å feire. Da bruker man skjemaet for "Internt arrangement". 

Det er ikke meningen at kun bakst og kaker skal bestilles til vanlige møter. Dette fordi UiO nå ønsker å tilby ansatte et bærekraftig cateringtilbud. Derfor er det blant annet krav til helse som gjør at man ikke kan bestille kun "dessert" på UiOs regning lenger. Men det er mulig å få dessert som en del av en annen levering av møtemat, dersom man velger en av kategoriene som også inkluderer dessert i skjemaene. Mtp statens regulativ for bevertning krever det at møtet/arrangementet blant annet varer over 3 timer.

Les mer om bakgrunnen for avtalen, målsetninger og kravene til bærekraft her: https://www.jus.uio.no/ifp/forskning/prosjekter/berekraftig-catering/

Hva med allergier og kostholdsbehov?

I alle bestillingsskjema er det mulig å legge inn informasjon om allergier eller kostholdsbehov. Leverandøren vil møte ønsker basert på vanlige allergier, religiøse hensyn, vegan/vegetar og hensyn ifm. graviditet. Sære dietter eller preferanser er ikke leverandøren pliktig i å imøtekomme, men som regel vil man få levert mat som passer mange ulike smakspreferanser.

Hva er bestillingsfristen?

Det oppfordres til å sende bestillingsskjema så tidlig som mulig, slik at innkjøper, kostnadsgodkjenner og leverandør får tilstrekkelig tid. Det er mulig å gjøre endringer i deltakerlister og oppdatere bestilling før leveranse om man kontakter innkjøper.

For større bestillinger er 1 uke en god tommelfingerregel, men de absolutte minimumsfristene er følgende:

  • For alle kategorier utenom «representasjon» og «overtidsmat» skal bestillingsskjema være sendt senest 2 virkedager før levering
  • For oppdrag med serveringspersonell og/eller alkoholservering skal bestillingsskjema leveres senest 2 uker i forveien
  • For overtidsmat kan bestilling skje inntil 1 time før levering, men send uansett inn skjema så snart man har mulighet.

Hvem er leverandørene?

UiO har avtale med Kreativ Catering, L.E.T.T., Elvebredden og Gastro. Leverandørene har ulike kategorier de får lov til å levere på. Bestillinger rutes til riktig leverandør på bakgrunn av en fordelingsnøkkel, som innkjøper har kontroll på. Det er avgjørende at bestillingsskjema tas i bruk for å sikre at bestilling går til rett leverandør.

Man vet ikke hvilken leverandør man mottar leveransen fra på forhånd, og man kan ikke velge enkeltleverandører etter preferanse. Dette for å sikre at leverandørene får det de har krav på i henhold til kontrakt, som er avgjørende for at de skal overholde sine forpliktelser til viktige utviklingsprosjekter som vil gjøre avtalen enda mer bærekraftig.

Hva er prisene?

Skjemaet sikrer at alt man bestiller er innenfor statens satser for bevertning: https://www.uio.no/om/regelverk/personal/felles/bevertning-representasjon/index.html

Om man velger alt av tilvalg i bestillingsskjemaet vil man kunne være nærme sats. Om man ønsker billigst mulig leveranse må man velge så få tilvalg man kan (drikke, dessert etc.), og der det er mulig velge en kategori som tilsvarer «enkel».

Har man et budsjett som er lavere enn statens satser og er nødt til å vite eksakte priser på forhånd, bes man kontakte sin innkjøper eller oppgi maks ramme i fritekstfeltet i bestillingsskjemaene.

Hvordan kan jeg gi tilbakemelding om avtalen eller leveranse?

Det er ønskelig med alle tilbakemeldinger om avtalen, skjema og erfaringer ifm. leveranse. Alle tilbakemeldinger og forslag blir lest og vurdert. Med jevne mellomrom vurderer man endringer og tilpasninger i bestillingsløsningen. Leverandør har anledning til å justere innholdet i rettene og hvilke retter som serveres, og man gjennomfører jevnlige møter med leverandør der man blant annet diskuterer brukertilfredshet.

Send din tilbakemelding til: innkjop@admin.uio.no.

Kan jeg bestille julemat?

Ja. Bruk skjema for internt arrangement. Merk at julebordsmeny (middag) er fritatt fra helsekravene. Leverandør kan også levere en julebordsmeny ihht. bærekraftskravene ved forespørsel.

Julelunsj og andre arrangement tilknyttet jul som ikke er julebord vil være i henhold til bærekraftskravene.

 

 

Publisert 20. okt. 2023 14:18 - Sist endret 4. des. 2023 08:53