Riktig kontobruk og kontering av frakt

I brukerstøttemøtet 19. april kom det opp spørsmål om klargjøring av riktig kontobruk generelt og kontering av frakt spesielt.

Vedr. spørsmål om kontering hvis kontonavn/beskrivelse ikke gir tilstrekkelig spesifisering ved kontering av vare/tjeneste:

  • Kontovalg bør avgjøres ved varens eller tjenestens tilhørighet på kontogruppenivå (tosiffernivå) og undergruppe (tresiffernivå).

 

Vedr. spørsmål om frakt ved salg/utdeling vs. varekjøp: 

  • Kontogruppe 61 Frakt og transport vedrørende salg og utdeling skal kun benyttes i tilfeller hvor UiO har fraktkostnader i tilknytning til utsendelse av varer.
  • Fraktkostnaden ved varekjøp anses som en del av anskaffelsesprisen på varen. I praksis konteres frakten med samme konto som varekjøpet.

Dette gjelder også for anleggsmidler/driftsmidler: Frakt knyttet til kjøp av et driftsmiddel skal aktiveres på samme konto som driftsmiddelet.

Ved bestilling av flere varer/varelinjer: Når fraktbeløp er uvesentlig kan frakt konteres på samme konto som vare med størst sum. I tilfeller hvor fraktbeløp er av vesentlig størrelse bør frakt splittes og konteres likt som de ulike varelinjene.

Bestilling av forsendelser med DHL:

I tilfeller hvor frakt ikke er knyttet til hverken kjøp eller salg, for eksempel ved bestilling av forsendelse med DHL, kan konto 6791 Kjøp av andre fremmede tjenester benyttes. Her konteres også flyttekostnader inkludert flytting av inventar og annet utstyr til bruk i virksomheten.

Veiledningsnotat til standard kontoplan for virksomheter som benytter SRS er publisert under Kodeverk og skjemaer (https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/okonomi/skjema/)

Publisert 18. mai 2022 15:06 - Sist endret 23. mai 2022 08:45