Avsetning tap og tapsføring fordringer

Alle enheter skal hvert tertial følge opp eventuelle utestående fakturaer for å vurdere om det er risiko for tap.

For: Fakturaansvarlig

Rutine

BOTT-rutine: Oppfølging av forfalte krav (pdf)

Gjennomgå utestående fordringer

Ved hver tertialavslutning skal enhetene gjennomgå utestående fordringer (ubetalte fakturaer) på sine koststeder. Hensikten med dette er å vurdere om det er risiko for at noen fakturaer ikke vil bli betalt.

 

Slik vurderer du utestående fordringer

Det kan være flere årsaker til at et krav ikke er innfridd og enheten vurderer det som lite sannsynlig at kunden vil betale.

Noen eksempler kan være:

  • Kunden kan være flyttet og ikke mulig å få tak i
  • Kunden har ikke midler eller ønske om å gjøre opp for seg
  • Kunden bestrider kravet og holder tilbake oppgjøret i påvente av avklaring
  • Kunden er under konkursbehandling

UiO som statlig virksomhet kan ikke avskrive fordringer, men vi må avsette for forventet tap slik at dette synliggjøres i regnskapet.

Slik avsetter du for tap på fordringer

Dersom du vurderer at det er risiko for at en faktura ikke vil bli betalt, skal du fylle ut skjema for avsetning til tap på fordringer (xlsx) og sende det til Seksjon for regnskap (SR). SR vil da avsette for tap på denne fordringen.

Kontakt

Brukerstøtte økonomi

Av SR/GAPI
Publisert 17. mars 2021 10:03 - Sist endret 27. apr. 2023 10:31