Rutine
BOTT-rutine: Oppfølging av forfalte krav (pdf)
Gjennomgå utestående fordringer
Ved hver tertialavslutning skal enhetene gjennomgå utestående fordringer (ubetalte fakturaer) på sine koststeder. Hensikten med dette er å vurdere om det er risiko for at noen fakturaer ikke vil bli betalt.
Slik vurderer du utestående fordringer
Det kan være flere årsaker til at et krav ikke er innfridd og enheten vurderer det som lite sannsynlig at kunden vil betale.
Noen eksempler kan være:
- Kunden kan være flyttet og ikke mulig å få tak i
- Kunden har ikke midler eller ønske om å gjøre opp for seg
- Kunden bestrider kravet og holder tilbake oppgjøret i påvente av avklaring
- Kunden er under konkursbehandling
UiO som statlig virksomhet kan ikke avskrive fordringer, men vi må avsette for forventet tap slik at dette synliggjøres i regnskapet.
Slik avsetter du for tap på fordringer
Dersom du vurderer at det er risiko for at en faktura ikke vil bli betalt, skal du fylle ut skjema for avsetning til tap på fordringer (xlsx) og sende det til Seksjon for regnskap (SR). SR vil da avsette for tap på denne fordringen.