Arkiveringsrutiner BOA

Riktig arkivering sikrer at UiO har tiltrekkelig dokumentasjon på inngåtte avtaler og forpliktelser og dermed ivaretar BOA-reglementet.

Formål og risiko

Målgruppe: Prosjekteier, Prosjektleder, Prosjektkontroller

Hyppighet: Løpende

Rutineansvarlig: Økonomidirektør

Formål

Formålet med arkivrutinen er å sikre at UiO har tilstrekkelig dokumentasjon på inngåtte avtaler og forpliktelser i forkant av prosjektoppretting, og ved evt endringer underveis i prosjektet, og derved å sikre ivaretagelse av BOA-reglementet.

Risiko

Ufullstendig arkiv vil kunne medføre at beslutninger fattes på feil grunnlag, og således sette UiO i økonomiske og personalrettslige problemer. Ved prosjektopprettelse må arkivet være fullstendig for å sikre korrekt kategorisering og tilstrekkelig grunnlag for opprettelsen.

Kommentar

Rutinene må sees i sammenheng med BOA-reglementet, og krav fra Riksrevisjonen om fullstendige arkiver og dokumentasjon som sikrer godt grunnlag for kontroll/kvalitetsstyring.

Utførende

Saksbehandler har ansvar for at arkivet inneholder relevant dokumentasjon: Prosjektkontroller, forskningskoordinator el. Materialet skal normalt arkiveres på det stedet hvor prosjekteier er tilknyttet.

Søknad om prosjektmidler

Signert søknad, prosjektbeskrivelse og signert totalbudsjett skal arkiveres på et unikt saksnummer i ePhorte

Dialog med finansiør

Enhver endring av kontrakt, prosjektbeskrivelse eller prosjektbudsjett må journalføres sammen med opprinnelig prosjektdokumentasjon for å sikre sammenheng mellom opprinnelig søknad/eventuell ny søknad/endelig kontrakt/tildelingsbrev, og arkiveres på saksnummeret i ePhorte

Prosjektaktivering

Før forespørsel om prosjektaktivering skal prosjektøkonom sjekke at prosjektarkivet i ePhorte er fullstendig (ihht foregående punkt), og registrer saksnummer i prosjektregisteret

Ved kontroll hos RS, vil manglende arkivdokumentasjon kunne føre til avvist prosjektaktivering

Husk at prosjektbudsjett skal legges inn i BOAPRO innen 4 uker etter prosjektoppretting

Framdriftsrapportering

Framdriftsrapporter, både faglige og økonomiske, til finansiør i løpet av prosjektperioden, bør legges på saken i ePhorte

Endringer i prosjektet

Vesentlige endringer underveis i prosjektet skal dokumenteres på saksnummeret i ePhorte gjennom kontraktsendringer og eventuelle vesentlige endringer i prosjektets totalbudsjett.

Ved forlengelse av prosjektets levetid i prosjektregisteret i U4, må dokumentasjonen på avtalt forlengelse med finansiør legges på saksnummeret i ePhorte

Prosjektavslutning

Ved prosjektavslutning bør sluttrapport og fullstendig prosjektregnskap legges på saksnummeret i ePhorte

 

Av SR/
Publisert 13. okt. 2023 10:59 - Sist endret 13. okt. 2023 10:59