Informasjon om arbeidstrening og lønnstilskudd

IA-avtalens overordnede mål er skape et mer inkluderende arbeidsliv for alle gjennom å redusere sykefraværet og forbygge frafall i arbeidslivet. Gjennom UiOs lokale IA-avtale har vi primært fastsatt mål og tiltak for våre egne ansatte. Som statlig arbeidsgiver har UiO også et samfunnsansvar for å bidra til at flere av dem som står utenfor arbeidslivet får mulighet til å komme i arbeid. Et viktig tiltak i den sammenheng er at UiO aktivt tar imot personer på arbeidstreningstiltak.

Hva er arbeidstrening?

Arbeidstrening kan være aktuelt for personer som har behov for ekstra hjelp for å komme i jobb. Arbeidstrening gir mulighet for å få relevant arbeidserfaring og etter hvert muligheten for en fast jobb. Det kan være mennesker som har: 

  • lite eller mangelfull arbeidserfaring
  • falt ut av arbeidslivet på grunn av sykdom
  • nedsatt arbeidsevne

Lønnstilskudd er en støtteordning der Nav dekker deler av lønnen til en ansatt i en periode. Lønnstilskuddet skal kompensere for at den ansatte ikke produserer like mye som andre ansatte, og hva som er forventet i gitt stilling.

Nav kan innvilge lønnstilskudd dersom UiO: 

  • ansetter personer som har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet på ordinære vilkår, eller 
  • har en arbeidstaker med nedsatt arbeidsevne som står i fare for å falle ut av arbeidslivet etter å ha mottatt sykepenger til maksdato for sykepenger.

Lønnstilskudd kan innvilges varig eller midlertidig. Informasjon finnes her: Midlertidig lønnstilskudd - nav.noVarig lønnstilskudd - nav.no

Ved avtaler om lønnstilskudd utarbeider lokal enhet tilbud som stilling i samsvar med vanlig ansettelsesrutine.

Viktige avklaringer for arbeidsgiver før en inngår avtale om arbeidstrening eller lønnstilskudd for ekstern deltaker.

Det er den lokale enhet som avgjør om de skal tilby arbeidstrening eller avtale om lønnstilskudd til kandidater fra NAV.

Den arbeidssøkende kan også selv ta kontakt med UiO, eller at NAV sender en henvendelse til OPA eller til fakultet/institutt/avdeling. 

Hvordan inngå avtale med NAV om arbeidstrening eller lønnstilskudd

Det er det lokale Nav-kontoret til den ansatte og den aktuelle kandidaten som vurderer om det er aktuelt med arbeidstrening eller lønnstilskudd.  Når avtalen er opprettet, må den signeres av både deltaker, arbeidsgiver og Nav. Avtalen må inngås og signeres før tiltaket starter. Ved UiO er det nærmeste leder til deltakeren som signerer avtalen. Signert avtale lagres i ephorte.

Avtalen opprettes og vedlikeholdes på nav.no. Tiltaksgjennomføring (nav.no). For å få tilgang til å opprette/vedlikeholde avtale via nav.no, må leder ha tilgang til enkeltrettighet for den aktuelle avtalen i Altinn. Avhengig av hvilken type lønnstilskudd som er aktuelt er det disse enkeltrettighetene som kreves:

  • Avtale om arbeidstrening
  • Avtale om midlertidig lønnstilskudd, eller
  • Avtale om varig lønnstilskudd.

Rettigheten bestilles via nettskjema her:

Altinn: Innmelding og lukking av brukere - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Husk at leder er ansvarlig for å lukke brukeren/fjerne enkeltrettigheten dersom avtalen avsluttes eller ansvaret for oppfølgingen overføres til ny leder. Dette gjøres via samme nettskjema.

Informasjon om avtalen om lønnstilskudd

Generell informasjon som skal oppgis i avtalen med NAV er: 

  • Feriepenger: 12 % for ansatte opp til 59 år.14,3% for ansatte fra 59 år og oppover.
  • Innskudd obligatorisk tjenestepensjon: 9%. 
  • Arbeidsgiveravgift: 14,1%

Som ansvarlig for refusjonskravet settes Gruppe for fravær og Nav-refusjoner. E-post ova-sl-fravaer@admin.uio.no. Telefon 22 84 10 10. Leder skal stå som ansvarlig/kontaktperson for selve avtalen.

Refusjonskrav lønnstilskudd

Gruppe for fravær og Nav-refusjoner (GRUF) ivaretar innsendelsen av refusjonskrav. Dette gjøres månedlig via Nav sin digitale refusjonsløsning. I denne løsningen varsles UiO om alle krav med bakgrunn i avtaler som er inngått ved UiO. GRUF trenger derfor ikke kontaktes månedlig for påminnelse om innsending av krav. 

  • Spørsmål vedrørende lønnstilskudd og refusjonskrav kan rettes til ova-sl-fravaer@admin.uio.no
  • Spørsmål vedrørende innbetalinger fra Nav og regnskapsmessige føringer kan rettes til lonn-hjelp@admin.uio.no. 
  • Formelle krav, lover og forsikringer

 

 

 

 

 

 

 

Publisert 16. jan. 2014 15:34 - Sist endret 25. mars 2024 14:12