Fadder og kollegaer

Onboarding av nyansatte er leders ansvar men leder kan involvere og delegere oppgaver til fadder og kollegaer. Alle nyansatte ved NHM skal ha en fadder. 

Fadder

Fadder følger opp den nyansatte den første måneden i henhold til avtale med leder. Fadderens oppgave er å hjelpe den nyansatte med sosial inkludering og praktisk informasjon. Det er viktig at fadder er tilgjengelig for den nyansatte den første måneden og kan tilby hjelp, svare på løpende spørsmål og henvise den nyansatte til de riktige ressursene. 

Hvem bør være fadder?

Hvem som egner seg som fadder kan variere. Det kan for eksempel være en som er relativt ny og som har nyere erfaring med hvordan det er å være ny. Samtidig bør vedkommende ha nok erfaring til å fungere som en trygg støtte for den nyansatte. Det kan også være en spesielt omgjengelig og inkluderende person som har tid og kapasitet til å følge opp den nyansatte. I noen tilfeller kan det være lurt at fadder har samme stillingskategori som den nyansatte. 

Eksempler på oppgaver en fadder kan gjøre 

Det er viktig at leder avklarer med fadder hva fadderens oppgaver skal være.

Den første uka bør fadder rydde kalenderen for å være tilgjengelig og kunne følge opp den nyansatte. Det kan være behov for at fadder gjør dette i samråd med sin leder.  

  • Gi praktisk og sosial støtte, slik at den nyansatte finner seg raskt til rette
  • Være tilgjengelig for løpende praktiske spørsmål 
  • Støtte i opplæring av administrative støttesystemer 
  • Spise lunsj med den nyansatte 
  • Omvisning i hagen og i museumsbyggene hvis ikke leder selv har anledning
  • Avtale fotografering til personside med Karsten Sund
  • Følge til SiO Kundeservice på Blindern for å hente ansattkort

Kollegaer

I tillegg til fadder, kan det være lurt av leder å involvere andre kollegaer i onboardingen. Dette kan være andre ledere eller kollegaer som skal jobbe tett på den nyansatte.