English version of this page

Introduksjon av nyansatte (onboarding)

Godt planlagt introduksjon og systematisk oppfølging av nyansatte – onboarding – er noe av det viktigste en virksomhet kan gjøre for å trekke til seg, utvikle og beholde medarbeidere​. Onboardingsperioden strekker seg over den ansattes første år.

Hensikt

Onboardingsprosessen skal møte den nyansattes behov for å:

  • sette seg inn i grunnleggende organisatoriske kunnskaper, formelle retningslinjer, praktiske forhold og rutiner
  • forstå eget ansvar, rolle, mål og oppgaver
  • komme raskt inn i organisasjonskulturen lokalt og forstå enhetens rolle i helheten ved UiO
  • få opplæring i sentrale prosesser og systemer
  • få nødvendig kompetanseutvikling for rollen
  • etablere nødvendige forbindelser og nettverk i virksomheten

 

Ansvar

Du som leder har ansvar for onboardingsprosessen, men du må gjerne involvere medarbeidere og andre ledere i enkelte oppgaver.

Verktøykasse

Her finner du alle verktøy introdusert i de ulike fasene samlet på ett sted.

Faser