Brukerundersøkelse IT på UiO 2022

Om behandlingen

Hvorfor har du behov for å samle inn opplysningene?

I etterkant av at prosjektet for organisasjonsutvikling av UiOs IT-virksomhet er avsluttet skal det gjennomføres en brukerundersøkelse som undersøker hvor tilfredse ansatte og studenter på UiO er med IT-tjenestene og hjelpen de får med dem. Denne undersøkelsen må gjennomføres før den nye organiseringen av IT-virksomheten trer i kraft 01.01.23, og skal danne sammenligningsgrunnlaget når vi med jevne mellomrom også framover skal måle hvor fornøyd IT-brukerne på UiO er – etter at den nye organisasjonen har vært virksom en stund. Denne første undersøkelsen og undersøkelsene som vil bli gjennomført i de kommende årene, er svært viktig for måling av måloppnåelsen til den du IT-organisasjonen. Alle data avidentifiseres før analyse, og svarene vil aldri bli koblet til personer. Undersøkelsen har FEIDE-innlogging for å sikre at kun UiO-tilknyttede svarer på undersøkelsen. Respondentene må også oppgi brukernavn, og den eneste informasjonen som hentes ut fra det, er hvilket fakultet og institutt resondenten er tilknyttet. Utover dette anonymiseres alle data før analysene gjennomføres, slik at ingen enkeltpersoner identifiseres verken av de som arbeider med undersøkelsen eller i resultatfremstillingene i etterkant.

Formålet med behandlingen

• Studie- eller undervisningsrettet
  • Ansattrettet

Rettslig grunnlag for behandlingen

• UiO har en berettiget interesse i å behandle opplysninger som veier tyngre enn personvernhensynet
    • Fordi vi trenger å forbedre IT-tilbudet til studenter og ansatte.

Tidspunkt for sletting og arkivering

Dataene anonymiseres fortløpende

Datamaterialet

Hvilken gruppe tilhører de registrerte?

• Studenter
  • Ansatte

Hvor mange er registrert?

Hvilke opplysninger samles inn?

• brukernavn, som brukes til å avgjøre respondentens tilhørighet til fakultet/institutt

Behandles særlige kategorier av personopplysninger?

Nei

Hvilken klassifisering tilhører dataene?

Gul – Intern

Hvilke metoder, datakilder og verktøy blir brukt til innsamling av personopplysninger?

• Nettskjema

Informasjonssikkerhet

Hvilken personidentifikator brukes?

• Feide bruker-ID
  • Brukernavn

Hvem skal bruke dataene?

• Ansatte

Hvor registreres, oppbevares og bearbeides personopplysningene?

• Lagringstjenester
  • Administrative tjenester

Utleveres personopplysninger til andre aktører utenfor UiO?

Nei

Brukes det eksterne databehandlere eller underdatabehandlere?

Ja: Vi brukte en konsulent fra Moment, som bistod med analysen 1.gang, 2022. Ekstern konsulent vil kun se anonymiserte data. Fra 2023 er det kun interne databehandlere

Overføres eller sendes det personopplysninger til utlandet?

Er risikovurdering foretatt?

Nei: Dataene anonymiseres før behandling, og ligger kun i Nettskjema

Er det foretatt personvernkonsekvensvurdering (DPIA)?

Åge Vatnøy

Ansvarlig enhet

Universitetets senter for informasjonsteknologi

Behandlingens tidsperiode