Rapport, evaluering av Canvas-piloteringen på UiO våren 2018

Evaluering av piloten er en del av DLM-prosjektets planverk og en oppføring i milepælsplanen for våren 2018. Studenter og undervisere som deltok i piloten fikk tilsendt lenke til evalueringsskjema i Nettskjema 20.april, og hadde frist på å svare fram til 15.mai.

Tidlig evaluering

Prosjektet vurderer det som svært viktig å innhente erfaringer fra piloten til det videre arbeidet. For å kunne analysere resultatene fra evalueringen og implementere eventuelle endringer til H2018 når Canvas erstatter Fronter på UiO, måtte innhentingen av tilbakemeldinger avsluttes før semesterslutt V2018. Det kan virke forhastet å utføre en evaluering før den nye læringsplattformen har vært i bruk et helt semester, men de fleste emnene vil ha brukt de fleste planlagte funksjonene innen fristen for levering evalueringsskjemaene.  

Mange svar

Både ansatte og studenter hadde frist på å levere den 15. mai. 98 ansatte og 973 studenter leverte innenfor fristen. Ansatte fikk 35 flervalgssvar og 21 fritekstfelter hvor flervalgssvarene kunne utdypes om ønskelig. Gjennomsnittlig tid brukt på å svar var 13 minutter og 3 sekunder. Tilsvarene tall for evalueringsskjemaet studentene fylte ut, er 27 flervalgssvar og 19 fritekstfelter. Gjennomsnittlig svartid for studentene var 7 minutter og 23 sekunder.  

Kontakt med respondentene

Evalueringene er anonyme, med de som ønsket det, kunne legge inn navn og kontaktinformasjon slik at prosjektet kan kontakte dem senere for dybdeintervjuer eller avklaringer. Prosjektet har ikke hatt anledning til å benytte seg av dette nå i mai/juni, men håper å kontakte både studenter og ansatte som har sendt inn evaluering med stort utslag enten i positiv eller negativ retning. I løpet av H2810 håper vi å kunne dra nytte av disse respondentenes svar og utdypninger spesielt for å isolere flere faktorer som gir en positiv eller negativ brukeropplevelse. 33 ansatte og 607 studenter åpnet for videre kontakt med prosjektet. 

En positiv evaluering

Den foreløpige oppsummeringen av evalueringen er positiv. Vi har laget en presentasjon med viktigste tallene, og de aller fleste av de flere enn 1000 respondentene svarte godt og grundig på spørsmålene. Særlig studenter som har to emner i Canvas, med forskjellige undervisere, gir oss nyttig informasjon om hvor viktig det er at underviserne tar i bruk Canvas på en god og velstrukturert måte. Flere av disse sammenligner emnene og viser dermed at det som kan gi seg uttrykk som misnøye med Canvas, kan være misnøye med hvordan Canvas er tatt i bruk, og ikke med selve plattformen.  

Videre bruk av evalueringen

Evalueringen inneholder ingen funn som tilsier at det må gjøres vesentlige endringer i utrullingsplanene for høsten 2018. Det er laget en presentasjon av de viktigste tallene. Alt i alt er både studenter og undervisere fornøyd med Canvas og føler selv i stor grad at de mestrer bruken. Underviserne er mer fornøyd med Canvas enn det studentene er, og dette kan være en refleksjon av at piloten har hatt stort fokus på opplæring av de ansatte. I det videre arbeidet med resultatet av evalueringen blir dette og andre funn oversendt til gruppen som arbeider med risikoanalysen, både for at de skal kunne finne eventuelle nye risikoer og også mulige tiltak blant forslagene fra studenter og ansatte. Evalueringen vil også være viktig i det videre arbeidet med opplæring og veiledninger og  pedagogisk fokus. 

Vedlegg

Publisert 29. aug. 2018 15:01 - Sist endret 5. des. 2018 09:46