Prosjekt fellesløsninger innen forskerstøtte: Lansering av Teams-gruppe for hele forskerstøtteapparatet ved UiO

Prosjekt Fellesløsninger innen forskerstøtte ønsker å legge til rette for et utstrakt samarbeid mellom alle som jobber med eksternfinansierte prosjekter fra Forskningsrådet og/eller EU.   Derfor har vi nå lansert en ny Teams-gruppe for hele forskerstøtteapparatet ved UiO. Teams-gruppen heter «Forskerstøtteapparatet ved UiO».

Bildet kan inneholde: hånd, mobiltelefon, tommel, kommunikasjonsenhet, deling.

Teams-gruppen vil være en plass for erfaringsutveksling og samarbeid på tvers. Vi ønsker å skape et rom for alle som jobber med eksternfinansierte prosjekter. Gruppen er for de som er forskningsrådgivere eller forskningskonsulenter, og for de som er prosjektøkonomer, økonomirådgivere eller økonomikonsulenter involvert i budsjettering, økonomirapportering og økonomioppfølging av forskningsprosjekter.

Teams-gruppen har foreløpig fem undergrupper, eller kanaler som det kalles i Teams. Disse undergruppene gjenspeiler tematisk hver av de fire ekspertgruppene i prosjektet. I tillegg har vi en undergruppe som vi har kalt «prosjektøkonomi». Vi vil fortløpende vurdere behovet for flere undergrupper. Vi håper deltakerne både vil dele erfaringer og informasjon med hverandre og be om råd eller tips knyttet til for eksempel en utfordring de står i. Tanken er at konversasjonen i hver undergruppe skal være tematisk relevant for undergruppen.

Fra Teams gruppen er det lenket til relevante nettsider og til verktøy utarbeidet enten av prosjektet eller av andre.

Vi håper og tror at selve samarbeidet som er etablert med Teams-gruppen blir et nyttig verktøy i seg selv. Det fordrer at alle deler med hverandre. Vi ønsker deling av gode løsninger, nyttige rutiner eller relevante erfaringer de ulike medlemmene har gjort seg, eller det kan være presiseringer eller nyttig informasjon fra kommunikasjon den enkelte har hatt direkte med finansiør og som derfor ikke er så lett tilgjengelig for andre. Eller det kan være spørsmål eller utfordringer den enkelte står i som de ønsker å sjekke om andre har erfaring med.

Vi håper at de som lurer på noe våger å spørre, slik at de som skulle ha akkurat den erfaringen har mulighet til å dele den direkte i Teams-gruppen. Vi i prosjektet kommer ikke til å svare på alle henvendelser selv. Tanken er at alle som er med skal kunne bidra. Det kan likevel hende at enkelte ting som kommer opp i konversasjonene blir løftet inn i prosjektet og jobbet med der.

Av Johannes Elgvin
Publisert 9. apr. 2021 15:50 - Sist endret 9. apr. 2021 15:53