Mandat for ekspertgruppe for Forskningsrådet

Prosjekt fellesløsninger innen forskerstøtte er et pågående prosjekt i stadig utvikling.  Arbeidsoppgaver og mandatet vil derfor kunne justeres underveis i løpet av prosjektets piloteringsperiode frem til juni 2021.

Ekspertgruppen er en del av Prosjekt fellesløsninger innen forskerstøtte, som ble etablert i september 2019, og varer til og med juni 2021.

Formål

Ekspertgruppen skal være et arbeidsfellesskap for kunnskap og erfaringsdeling og bidra med å tilby relevante, faglige aktiviteter på tvers av enheter ved nivå 2 ved UiO. Gruppen skal bidra til god informasjon og deling av kompetanse og erfaring mellom enheter og nivåer og jobbe for felles rutiner og praksis som kommer hele organisasjonen til gode. Gruppen skal bygge spisskompetanse på Forskningsrådet, og jobbe for kompetanseheving på dette feltet i hele organisasjonen. Formålet er å øke UiOs suksess innenfor Forskningsrådet, samt bidra til å forenkle administrative rutiner og drift av prosjektene. 


Gruppens sammensetning

Ekspertgruppen er satt sammen av enkeltpersoner med erfaring fra arbeid med søknadsarbeid og drift av prosjekter finansiert av Forskningsrådet. Det er søkt å ha en bred sammensetning, med representanter fra samarbeidskonstellasjonene som beskrevet på prosjektets nettsider samt fra FIADM.

Gruppen består av

Egil Bakken (MN)

Elisabeth Seland (MN)

Målfrid Hoaas (HF)

Malin Solli Wandem (MED)

Charlotte Kildal (SUM)

Per Jørgen Ystehede (JUS)

Natalia Andronova (OD)

Veslemøy Ramsfjell (MED)

Marika Vartun (UV)

Vibeke Alm (FIADM)

Emil Bæk Holland (SV)

Gruppekoordinator/delprosjektleder

Malin S. Wandem (MED) er oppnevnt som gruppekoordinator og har status som delprosjektleder så lenge prosjekt fellesløsninger innen forskerstøtte varer.

Gruppemedlemmene har ansvar for å kommunisere med sine respektive enheter og samarbeidskonstellasjoner.

Referent

Gruppens referent velges fortløpende

Arbeidsoppgaver og aktiviteter

Gruppen kommer til å jobbe med hele bredden av Forskningsrådets programmer.

Ekspertgruppen skal bidra og stimulere til aktiviteter som for eksempel:

  • Gjennomgå og tilpasse eksisterende malverk, årshjul, rapporter og verktøy, og bidra til at disse tas i bruk i både søknads- og driftsfase
  • Skape relevante møteplasser for kunnskapsutveksling
  • Utarbeide og vedlikeholde oversikt over eksisterende rutiner og kurstilbud ved enhetene, og vurdere sammenslåing og samarbeid om fremtidige tilbud
  • Analysere søknader og evalueringer, og utarbeide statistikk på tvers av enhetene
  • Jobbe for lik praksis av administrative rutiner i drift og rapportering på tvers av enhetene
  • Samle og oppdatere oversikter over eksperter og evaluatorer

  • Samarbeid og kommunikasjon med “Ressursgruppe for SFF /SFI”

  • Samarbeid og kommunikasjon med administrativt SFF-nettverk i Oslo

  • Kartlegge behov og foreslå samlingspunkter for andre store satsinger og sentre (FME, Forskningsinfrastruktur, SFU, etc)

  • Samarbeid med de andre ekspertgruppene, konstellasjonene og relevante nettverk ved UiO
  • Kontakt med Forskningsrådets representanter innen de relevante virkemidlene

For en fullstendig oversikt over gruppens konkrete aktiviteter vises det til nettsidene.

Avgrensning mot samarbeidskonstellasjonene

Ekspertgruppene skal primært bygge kunnskap og bidra til eller utvikle faglig innhold i kurs og seminarer, mens støtteapparatet i samarbeidskonstellasjonene bidrar til den praktiske gjennomføringen av arrangementene. Ekspertgruppene vil kunne samle erfaringer og utfordringer fra arbeidet i samarbeidskonstellasjonene som de kan bruke i arbeidet med å bygge kompetanse og felles rutiner.

Målgrupper

Forskere og forskerstøtteapparatet, samarbeidskonstellasjonene som beskrevet på nettsidene og relevante nettverk ved UiO.

Rapportering

Ekspertgruppen ved delprosjektleder rapporterer til prosjektleder for fellesløsninger innen forskerstøtte, som igjen rapporterer til prosjektets styringsgruppe.

Arbeidsform, tids- og ressursbruk

Gruppen har som mål å møtes fysisk eller digitalt én gang per måned. Møtets lengde avhenger av antallet og omfanget av saker, men bør ikke overstige 90 minutter. Gruppen vil fortløpende vurdere og evaluere tidsbruken. Gruppens koordinator kaller inn til møtene, med en agenda. Ansvar for gruppens enkelte aktiviteter fordeles i gruppemøtet. Disse arbeides det med fortløpende, også mellom møtene.

 
Publisert 8. juni 2020 10:46 - Sist endret 5. mai 2021 14:41