Prosjekt fellesløsninger innen forskerstøtte: Referat fra møte i ekspertgruppen for Marie Curie-prosjekter (MSCA)

Ekspertgruppen møtes for å diskutere MSCA PF, ITN, nettsidene, evaluering og planer. 

Oppgaver fra møtet:

Magnus deler HFs oppdaterte PF Guide.
Alle oppfordres til å dele på Teams (Magnus legger ut om PF-utlysning.)

Agenda:

1) Velkommen 
2) MSCA PF - en oppdatering
3) MSCA ITN - raskt om PLATO, og idemyldring om hva vi kan gjøre. Er det interesse for et kurs likt det vi hadde for PF?
4) Nettsider: ressurser er mest H2020 – hvordan oppdaterer vi og holder ved like?
5) Teams: hvordan øke aktivitet?
6) Egenevaluering og evaluering kommer 


1) Velkommen
Vi begynte med å ønske velkommen til Marit Eldholm, som er ved SV og som har lang erfaring med ITN; og snakket om hva gruppen gjør og har av planer. 

2) MSCA PF 2021
Gruppen tok en runde for å oppsummere den nært forestående Postdoctoral Fellowship-fristen. Samarbeidsgruppa med TF, UV, JUS og KHM har vært kjempefint i år også. MED har 3 - 4 søknader, KHM 3, MN har ca 17, SV 2-3 og HF ca 30. 

HF har oppdatert sin Guide etter årets utlysningsmal, og deler den med de andre. 

Alle oppfordres også til å legge ut tips og triks for MSCA i Teams gruppa.
For CV, for eksempel, kan man gjerne legge inn narrativer der en beskrive sin rolle og erfaring. Man kan legge seg opp mot ERCs mal, og tilpasse den. Eller bør man ha en oversikt over hvem som gjør hva i portalen etc. 

Maler for researcher agreement: Ligger lokalt, gjerne hos personalrådgivere. 

3) MSCA ITN: 

Marit presenterte om ITN og PLATO, for å gi en bakgrunn til tematikken og en innsikt i hva som er gjort med PLATO. 

Det nye rammeprogrammet har nedjustert antall fra 15 til 10 kandidater. Joint Doctorate er veldig tungt, tar lang tid med papirarbeid, og det har vært problemer med å få godkjent ECT for kurs. 

Gruppa diskuterte mulighetene for et eget ITN-kurs: Vi har gode erfaringer med PF-kurset, og spesielt fokuset på erfaringsdeling. Vi kan da bruke prosjekter vi har til å fortelle andre, og ta opp spørsmål vi vanligvis får. Det økonomiske er en utfordring, da tildeling ikke dekker hele lønnen (MN bruker derfor KD-stillinger til å dekke lønn).

Vi må sette målgruppe for seminaret, da enten for de som vil søke, ev. om de som akkurat har fått kan vøre interessert.

Det er ulik praksis ved enhetene når det gjelder prosjektoppfølging.
Drift er noe som ekspertgruppene kan se på, også på tvers av gruppene.

4) Nettsider
Ressurser er mest H2020 – hvordan oppdaterer vi og holder ved like?

Ivareta ressurser: Lage H2020-mappe. Se opp mot hva som ligger på sentrale nettsider.

5) Teams
hvordan øke aktivitet? Alle oppfordres til å legge ut og dele der, Magnus legger ut noe om PF-utlysning.

6) Evaluering

Det kommer en evaluering av prosjektet, og da en egen for ekspertgruppemedlemmer. Kom gjerne med forslag til videreføring av prosjektet der.

Publisert 27. sep. 2021 18:42 - Sist endret 27. okt. 2021 09:47