Fellesløsninger innen forskerstøtte: referat fra møte i ekspertgruppen for tematiske prosjekter 19. mars 2021

Fellesløsninger innen forskerstøtte: referat fra møte i ekspertgruppen for tematiske prosjekter 19. mars 2021

Til stede: Jørgen Kirksæther (MN), Jenny Graver (JUS), Mahmood Ayaz (MED), Magnus Seierstad (MEDFAK), Lars Øen (FADM), Kari-Anne Ulfsnes?(UV), Konstantinos Chilidis (SV), Tone Wang (KHM, referent), Johannes Elgvin (prosjektleder)

0. Valg av referent: Tone

1. Status for ekspertgruppen(es) videre arbeid, ink. leveranser (Jørgen og Johannes)

Møte mellom Fellesprosjekt forskerstøtte og representanter for FIADM er gjennomført. Målet var avklaring av roller, ansvar og kommunikasjon i grenseflatene mellom prosjektet og linja. Arbeidet i ekspertgruppene videreføres med skjerpet fokus på forankring og ambisjonsnivå for leveranser. En vesentlig gevinst i prosjektet er kommunikasjon på tvers i organisasjonen.

2. Status og plan for ferdigstillelse av samlesingsopplegget (navnet om til utlysningsforståelse) (Jørgen)

Jørgen har skrevet innledning til dokumentet med utgangspunkt i programstruktur for HEU. Dokumentet bør navnes om. Dokumentets målgruppe og bruksområde er utgangspunkt for innretning. Ulike veier inn (administrasjonen identifiserer utlysning og presenterer for forskere vs forskere identifiserer utlysning og kontakter administrasjonen) ble diskutert som relevante rammeverk for innledning.

Gruppa leser og melder tilbake mht punktene programforståelse og innretning innen 26. april.

3. Status for Best Practice for stimulering (Mahmood/Konstantinos)

Dokumentet som samler alle tilbakemeldinger fra enhetene foreligger. Mahmood og Konstantinos kommer tilbake til gruppa med utkast til en kortversjon av BP.  

Ekspertgruppa for NFR jobber også med samling av BP for mobilisering, kontakt for best mulig utvikling av kompetanse på tvers er relevant.

Frist for endelig tilbakemelding fra gruppemedlemmene er 15. april.

4. Diskusjon: Samle og konsolidere Best Practice for oppstartsmøter

To hovedtemaer for oppstartmøter ble identifisert: Ansvar og roller i prosjekter (1), og regler og rutiner for drift av prosjekter (2). EU-kontoret har utviklet presentasjon som UiO-ressurs i møter hvor punkt to er tema. Her forankres og tydeliggjøres vedtatt praksis ved UiO.

Gruppa er interessert i å se ulike eksempler på opplegg for oppstartmøter, det er ønskelig med 3-4.

Arbeidsgruppe for BP oppstartmøter: Jørgen, Stine, Jenny, Tone.

5. Diskusjon: Innsamling av BP/aktiviteter for insentiver (ref: spørreskjema (beta))

Utkast til spørreskjema ligger i Teams. Diskusjonen rundt insentiver og mobilisering griper i hverandre. Målgruppe for spørreskjema er de lokale fane-nettverkene. Det er ønskelig med tilbakemelding på spørreskjemaet, frist er 15. april.

6. Eventuelt

Samling av ekspertgruppa i den virkelige verden er et mål når smittesituasjonen tillater det. Dette vil understøtte et av hovedmålene: å styrke arbeidet på tvers av enhetene.

//end

Publisert 8. apr. 2021 12:24 - Sist endret 8. apr. 2021 12:24