Fellesløsninger innen forskerstøtte: Referat fra tematisk workshop for forskningsrådgivere i samarbeidskonstellasjon SAM

1. Felles juleseminar 10. desember.

SV-fakultetet arrangerer juleseminar 10. desember. Når det interne opplegget er over er forskningsrådgivere og økonomer som jobber med eksternfinansiering ved JUS, UV og SUM velkommen til å være med. Det blir noen parallelles sesjoner med blant annet innledende samarbeid med forsker som skal søke og 1-sidern som utgangspunkt for søknaden . Det blir en parallell sesjon om forberedelser på økonomisiden til Forskningsrådets frist 10. februar samt forberedelser mer generelt. Denne tenker vi passer for prosjektøkonomer og evt forskningsrådgivere som skal forberede seg til fristen. Det er mulig det blir enda en paralellsesjon, men det er ikke klart. Til slutt vil Vidar Enebak fra NESH komme og fortelle om arbeidet med revisjon av de forskningsetiske retningslinjene for humaniora og samfunnsfag. Dette er en fellessesjon.

Konstantinos sørger for at JUS, SUM og UV får invitasjon til det faglige opplegget etter FANE-SVs interne julefrokost. Representantene fra SV, UV og JUS sørger for å videresende invitasjonen til forskningsrådgivere og økonomer som jobber med eksternfinansiering ved sine respektive enheter og grunnenheter.

2. Gjennomgang av mandat. Konkretisering av mål og arbeidsplan.

Det var enighet om at er ønskelig med en ytterligere konkretisering av samarbeidskonstellasjonenes formål, mål og aktiviteter. Dette kan bidra til en større forpliktelse hos deltakerne i konstellasjonen. Linn (UV), Johannes (SV), Charlotte (SUM) og Jenny (JUS) møtes for å starte arbeidet med dette. Linn inviterer til første møte.

Temaer som ble diskutert i møet var:

• Er samarbeidskonstellasjonene riktig måte å organisere arbeidet på? Det oppleves som en utfordring å få delt kunnskap i hele organisasjonen og på tvers av administrative fagfelt, men ikke nødvendigvis begrenset til konstellasjonene slik de er satt sammen i dag.
  • Kan samarbeidskonstellasjonene jobbe med å "dra ned" temaer fra ekspertgruppene? Det er viktig å få spredd kunnskap fra ekspertgruppene til hele organisasjonen.
  • Det er viktig at enhetene spiller inn spørsmål som dukker opp i det daglige arbeidet til samarbeidskonstellasjonene, slik at alle kan dra nytte av hverandres erfaringer. Noen temaer kan også løftes til ekspertgruppene, som kan utarbeide felles policy og kommunisere det ut på en egnet plattform.
  • Det ble etterlyst et fora hvor en kan stille ulike spørsmål som dukker opp i det daglige arbeidet. Kan det opprettes en Teams-gruppe til dette formålet? Egnede kommunikasjonskanaler jobbes det med i prosjektet og er tema på neste møte med delprosjektlederne.

Mulige temaer samarbeidskonstellasjonen kan jobbe med er for eksempel:

• Mobilisering Horizon Europe
  • Arbeid med forskere som har identifisert relevante utlysninger
  • Oppstartsmøter
  • Rapportering
  • Prosjektlederkurs?
  • SFF trinn 1 og 2 - erfaringer og veien videre
  • Forskerprofiler for ERC Grantees

Andre temaer som kom opp i møtet som det jobbes med i ekspertgruppene og som SAM-konstellasjonen gjerne kan bistå med input på er:

• Fellesløftet
  • Ethical Assessments
  • CV-arbeid
  • Missions i Forskningsrådet. Her kommer det antakeligvis noe som vil ligne på EUs Missions. Hvordan Forskningsrådet tolker og implementerer dette er verdt å følge med på.
Publisert 23. nov. 2020 15:03 - Sist endret 27. nov. 2020 12:29