Fellesløsninger innen forskerstøtte: Referat fra prosjektøkonomsamling samarbeidskonstellasjon SAM

Tema for møtet var rapportering av ubrukte midler til Forskningsrådet ved årsslutt.

• I møtet diskuterte vi ulike frister som Forskningsrådet opererer med knyttet til endringsmeldinger. Bakgrunnen for møtet var Forskningsrådets siste frist for rapportering av ubrukte midler 31.12 det året midlene er gitt for. Sist frist for justering av endringsmeldingen er 20. januar påfølgende år.
    • Juridisk fakultet har allerede sendt inn endringsmelding for sine Forskningsrådsprosjekter med underforbruk og oppfordrer til god dialog med Forsknignsrådet underveis
    • SV-fakultetet tar ut regnskapsrapport i midten av desember, og informerer de relevante forskningsrådgiverne om prosjekter med store ubrukte midler. Deretter gjøres det en vurdering av hvordan endringsmeldingen til Forskningsrådet skal utformes, og hvordan prosjektleder skal involveres.
  • Det er innført en pilotordning med tilskuddsutbetaling på faktura for utvalgte prosjekter (spesifisert i kontrakt for prosjektene det gjelder). Siste frist for å sende inn faktura er 20. januar året etter det kalenderåret kostnadene påløp.
  • Forskningsrådet har ingen avviksgrense for å lage endringsmelding, men SV-fakultetet  og UV-fakultetet har satt en intern grense på 200.000 kr.

Publisert 10. nov. 2020 14:00 - Sist endret 11. des. 2020 14:40