Fellesløsninger innen forskerstøtte: Referat fra møte i styringsgruppen 15. september 2021

Til stede: Monica Bakken, Ingrid Sogner, Erik Knain, Tore Nilssen, Ingse Noremsaune, Maria Olafsson, Johannes Elgvin

Sak 1. Status i prosjektet, planer fremover og nytt siden sist

Prosjektleder orienterte om at ekspertgruppen for Forskningsrådet og ekspertgruppen for ERC har fått nye ledere. Olja Toljagic (SV) er ny leder for ERC-gruppen og Natalia Andronova (OD) er ny leder for Forskningsrådsgruppen.

Prosjektleder orienterte deretter kort om nye leveranser fra de ulike ekspertgruppene og oppsummerte deretter planleggingsseminaret med delprosjektlederne 14.

Planlagte aktiviteter/leveranser for høsten 2021:

Prosjektet ønsker å samarbeide om og utvikle kurs og kompetanseheving av støtteapparatet og infomøter, workshops og kurs for forskere. 

  • MSCA-kurs for veiledere på tvers av hele UiO (gjennomført)
  • Kurs i EU-etikk - praktisk og konkret knyttet til hva EU etterspør
  • Kurs for unge forskningstalenter - Gjennomført parallelt prosjektet vil "lage et best of kurs" ved å samle samle kursholderne fra ulike enheter for å dele og forbedre kursopplegg
  • Kurs/info om rapportering for støtteapparatet
  • Opprette nye undergrupper i Teams for GDPR og ett datahåndteringsplaner - informere om DSC - Snakke med Matthew og høre om hva de kan tilby. Verktøy?
  • Forskningsrådet - know how - invitere noen fra Forsknignsrådet - invitere alle.
  • Prosjektøkonomer - ta utgangspunkt i konkrete saker (case)

Prosjektleder viste Teams-rommet som er opprettet for hele forskerstøtteapparatet ved UiO. Prosjektet ønsker å øke aktiviteten i Teams-rommet ved å:

  • begynne å poste ting selv i større grad
  • videresende info om EU-rådgiversamling osv. Oppsummering i etterkant.
  • vise til opplæringstilbud i Teams.
  • gjøre noe konkret for prosjektøkonomene - bruke noen utvalgte økonomer og velge ut konkrete case det kan jobbes med på tvers
  • dybdelenke til nettsidene og ressurser der.

 

Prosjektleder foreslår også en fellessamling en gang i året for alle medlemmene i ekspertgruppene med fokus på samarbeid/overføringsverdi mellom de ulike ekspertgruppene.

Sak 2. Evaluering av prosjektet

Styringsgruppen besluttet å gjennomføre en evaluering av prosjektet. Respondentene i evalueringen vil være støtteapparatet, deltakere i samarbeidskonstellasjonene, delprosjektlederne og medlemmer av ekspertgruppene.

Prosjektleder utarbeider et mandat for evalueringen som vedtas på sirkulasjon i styringsgruppen. Formålet med evalueringen er å benytte resultatene til å utarbeide en sluttrapport med anbefalinger om eventuell videreføring av fellesløsningene som er etablert.

Sak 3. Møter i styringsgruppen og hovedtematikk

Det er planlagt tre møter i styringsgruppen høsten 2021. Disse er

  • 15. september (status og arbeidet høsten 2021)
  • Slutten av september: Vedta mandat for evalueringen på sirkulasjon
  • 27. oktober (resultater fra minievaluering)
  • Siste halvdel av november: Ekstra møte for å diskutere utkast til sluttrapport
  • 8. desember (vedtak sluttrapport)

 

Publisert 8. sep. 2021 13:59 - Sist endret 1. okt. 2021 12:31