Planlegge implementasjon

1. Innspill på konseptuell løsningsbeskrivelse

Skal vi ta tilbake godkjenningsfanen for alle prosjekter?

Noen kan ha godkjenninger selv om det ikke er helseforskning eller med personopplysninger.  Arkeologi (skjelett og levninger) Odontologi, medisin (dyreforsøk), Matnat (stråling, kjemiske stoffer). Vi vet ikke hvor mange det gjelder. Fordi forenklingen er viktig for flere tenker vi at vi tester ut den versjonen nå først.

Dyreforsøk - ønsker de å laste opp godkjenninger? Ønsker de å legge inn disse prosjektene?

Skal samarbeidsavtale kunne lastes opp av alle?

Ja, alle må kunne laste opp det. Samarbeidsavtale: dette spørsmålet må ryddes mer i.  det dukker opp ting på en litt rar og forvirrende måte. Og kanskje legge til noen tranistions for å gjøre det mindre hakkete. 

2. Piloten

Statsvitenskap skal være pilotmiljø, oppstartsmøte på torsdag. Petter og Ingvild skal kanskje fasilitere usability-testene, men Tomm, Martine og Petter skal snakke mer om det og hvem som egentlig skal være hoved-UX-designer.

3. Eksisterende prosjekter i Helseforsk

For spørsmålet om Helseforsk - sett alle til ja

For spørsmål om personopplysninger, sett de til ja som:

  1. har satt "ja" på NSD
  2. har satt "ja" på delt behandlingsansvar.

Hva med resten av dem?

Legge til et alternativ på personopplysningsspørsmålet som heter "vet ikke". Valget "vet ikke" skal ikke være synlige for nye. Og hvis man går inn og endrer fra "vet ikke" til "ja" og trykker "lagre og vis" så bør valget "Vet ikke" borte. Ta en liste ut med de prosjektene som er "vet ikke" og så få dem til å ta stilling.

4. Utrulling etter piloten

Hvordan skal vi få det ut til alle?

Ved lanseringen av Helseforsk var Thomas og Sandra ute på fakultene og gjorde ulike aktiviteter litt avhengig av hva fakultene ønsket. Til nå har det vært sånn at Fadm har opprettet mapper i Helseforsk når fakultetet har bedt om å få begynne med Helseforsk.

Forskpro er ingenting som kan pålegges, det er dekanen som bestemmer om det skal tas i bruk. Det bør da være sånn at fakultetene bestiller bruken av Forskpro og først da setter Fadm opp mapper. Prosjektet kunne tatt møte med de nye fakultetskoordinatorene og vist fram systemet. Og så må linja ta over støtte utrullingen i de nye fakultetene. Fadm lager et slags opplegg for hvordan man kan bli med i Forskpro. 

5.  Helseforsk-migrering

Når skal vi "lansere" Forskpro? Det vil si endre alle steder på nett hvor det står Helseforsk, si fra til alle brukerne om endringene, og så kjøre endringene ut.

Gjøre klar innholdet til nye sider. Opprette mappa (Linn) og begynne å lage innholdet (Thomas). Få inn en boks med link på siden: https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/fa/index.html (Snakke med Linn Stølan), 

Satse på å få det ut i uke 33.

E-posten som skal sendes ut med informasjon om at Forskpro lanseres skal gå fra hvem til hvem? Dekan og fakultetskoordinator må få e-post med info. 

Hvordan får vi ut informasjonen om endringene til prosjektlederne? Snakke med fakultetskoordinatorene og spørre dem. Hva tenker fakultetskoordinatoren om hva forskeren skal få vite. Og hvilke forskere som skal få informasjon om hva. 

Vi bør teste noen Helseforsk-brukere som skal inn og oppdatere prosjektet sitt. 2-3 stk. Ingvild avtaler med noen forskere.

De fakultetene som i dag har Helseforsk må få beskjed om at Forskpro er på plass, men at det i utgangspunktet ikke er åpent for andre enn statsvitenskap.

Lage en egen lanseringsplan med tid og oppgaver fordelt på person.

Annet

Biobanker burde flyttes til et eget nettsted som heter Biobankregisteret. Snakke med nettredaktør på Farmasi om å hjelpe Henrik Schultz. Ingvild videresender mail fra Henrik til Thomas. Thomas tar det videre.

Datofeltet - bør det være obligatorisk? Vet ikke.

Publisert 25. juni 2019 09:37 - Sist endret 28. juni 2019 09:35