Mer til forskning og utdanning

Sentraladministrasjonen skal også snu på hver stein for å frigi midler til forskning og utdanning.

Over 200 ansatte var møtt opp på allmøte i Georg Sverdrups hus 18. november for å høre universitetsdirektøren fortelle om hvordan man skal utvikle Sentraladministrasjonen (SA).

Skal jobbe hensiktsmessig

– De ansatte i SA må være forberedt på nye arbeidsoppgaver og vi må hele tiden spørre oss om vi jobber hensiktsmessig, sa universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe. Hun viste til prosessen med faglige prioriteringer der UiOs faglige portefølge ble gjennomgått. Nå er det Sentraladministrasjonens tur til å gjennomgå sine områder.

Vi skal utfordre hverandre og tenke mer helhet, sa universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.

Ingen oppsigelser

Ingen skal sies opp, var budskapet til de oppmøtte. I stedet skal man vurdere nøye hver gang om en ledig stilling skal besettes på nytt. I tillegg skal man vurdere å bruke mindre økonomiske ressurser på utvalgte områder.

”Vi skal tenke stort, men også handle i det små”, sa direktøren.

10 millioner i 2012

Den første omdisponeringen vil skje i 2012. Direktøren vil sammen med sin ledergruppe foreslå at 10 millioner kuttes i budsjettene i SA. Dette er 1,4 prosent av driftsbudsjettet. Budsjettfordelingen for SA i 2012 vil drøftes med organisasjonene.

Videre omdisponeringer opp mot 50 millioner kroner vil diskuteres i et budsjettseminar for fagdirektører og seksjonsledere i midten av februar.  De tillitsvalgte skal involveres også i dette arbeidet.

Klar tale fra styret

Universitetsdirektøren la vekt på at styret er klar i sin tale: Målet med IHR er å utvikle UiO til en handlekraftig organisasjon og skape muligheter for effektivisering og kvalitetsheving. Det forventes et resultat på mellom 10-30 % innen utgangen av 2013.

Av Bente Hennie Strandh (tekst og foto)
Publisert 18. nov. 2011 16:27 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere