Hvilke oppgaver må ligge sentralt?

Fakultetenes meninger skal bidra i arbeidet med ny organisering av UiOs administrative portefølje. Et spørsmål er hvordan oppgavene skal fordeles mellom Sentraladministrasjonen og enhetene.

Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet kom med sine innspill. Her representert ved seksjonssjef Ann Hilde Nes (t.v.) og kontorsjef Astrid Waaler Kaas.

Universitetsstyret har vedtatt at en desentral modell skal være førende for organiseringen av UiOs administrative tjenester.

Vedtaket er viktig for det videre arbeidet med Internt handlingsrom og utviklingen av de administrative tjenestene.

Lytter til enhetenes behov

Enhetenes behov for administrative tjenester står sentralt når man skal vurdere hvilke oppgaver som skal ligge hvor.

Internt handlingsrom gjennomfører derfor møter med alle fakulteter, museer og Universitetsbiblioteket. Som bakgrunnsmateriale har enhetene mottatt fagavdelingenes kartlegging av egne oppgaver.

Enhetene blir bedt om å svare på blant annet følgende spørsmål:

• Hvilke konkrete oppgaver mener dere må eller bør ligge sentralt?
  • Finnes det arbeidsoppgaver som enhetene bør ta over fra Sentraladministrasjonen (SA)?
  • Er det arbeidsoppgaver som overadministreres, eller generer unødvendig merarbeid for enhetene?
  • Hvilke oppgaver og funksjoner bør inngå i en eventuell fellestjeneste?

For mye kontroll

Det matematisk naturvitenskapelige fakultet ga sin mening 16. november. Møtedeltakerne trakk blant annet frem at SA utøver for mye kontroll, og ønsket en overgang "fra kontroll til tillit med stikkprøver".

Det ble foreslått at flere av de forskningsadministrative oppgavene kan ligge lokalt. Her skilte man mellom det fagspesifikke og det overordnede som gjelder hele UiO.

Man var lei av at data må registreres flere ganger på flere nivåer, dette gjaldt blant annet ved opprettelse av prosjekter.

En kultur for bedre samhandling ble etterspurt, også internt på fakultetet.

Lønn, arkiv og juridisk bistand sentralt

Deltakerne mente at blant annet lønn, arkiv, juridisk kompetanse, og Bedriftshelsetjenesten bør ligge sentralt. Det samme gjelder overordnet strategisk arbeid og organisasjonsutvikling.

Mange gode innspill

– Vi har fått inn en rekke gode og kreative innspill, forteller prosjektleder Jenny Nornes, som er kommet halvveis i møterunden.

Bearbeides i fagavdelingene

Møterunden avsluttes ved utgangen av november. Da skal innspillene bearbeides ytterligere av fagdirektørene i den koordinerende arbeidsgruppen. Deretter skal materialet gjennomgås i arbeidsgruppene, hvor de ansatte i SA er representert. Etter dette går vi over i neste fase som er å utarbeide et forslag til funksjons- og oppgavefordeling.

Innspillene vil bli tilgjengelig for alle på IHRs nettsider når det er ferdig systematisert og bearbeidet.

Av Bente Hennie Strandh (tekst og foto)
Publisert 20. nov. 2012 12:37 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere