Avklare eierskap til UiOs IT-systemer

Avklaring av roller og ansvar knyttet til systemeierskap er førsteprioritet hos plangruppen for IT. Dette vil være sentralt i det videre arbeidet med utvikling og forbedring av UiOs administrative IT-systemer.

Prosjektleder Ingar Pettersen og IT-direktør Lars Oftedal skal sammen med plangruppen for IT definere hva det innebærer å være systemeier.

Plangruppen har hatt sine innledende møter etter at styret i sommer vedtok at IT-området skal prioriteres i IHR-prosjektet.

– Noe av det viktigste å få stadfestet er hvem som eier de ulike IT-systemene og hva det vil si å være systemeier, understreker Ingar Pettersen, koordinator for IHR-prosjektet og leder i plangruppen.

Uklar rolle

I teorien er fagavdelingene i Sentraladministrasjonen systemeiere, men det er uklart hva eierskapet innebærer.

Pettersen mener at inntil dette er avklart, vil det være vanskelig å videreutvikle og forbedre UiOs administrative IT-systemer. IT-direktør Lars Oftedal er enig.

– Vi må definere hvilket mandat og hvilken kompetanse en systemeier skal ha. I tillegg må vi avklare eierskap til data som er i systemene og beskrivelser av data for å få til bedre integrasjon mellom systemene.

Organisasjonsmodell klar i november

Plangruppen jobber med ulike modeller for hvordan systemeierskapet skal forvaltes og de presenterer et forslag i løpet av november.

Utvikle satsingsstrategier

I tillegg til dette jobber plangruppen med en strategi for en trinnvis utvikling og oppgradering av de administrative IT-løsningene.

Dette innebærer at UiO må lage et ”veikart” som viser hvilke satsninger som skal gjøres innenfor området på kort og lang sikt.  

Systemer som snakker sammen

For å få til bedre brukeropplevelser må systemene snakke bedre sammen. Dette er vanskelig og vil både kreve store investeringer og ta tid.

På litt kortere sikt håper Oftedal å kunne tilby brukerne et system som integrerer Finnrom, e-post og kalender. Dette kan sannsynligvis ferdigstilles i løpet av et år.

Flere ting er utbedret

Ikke alle resultat lar vente på seg. USIT har opprettet en gruppe som løpende tar tak i problemstillinger det er enklere å gjøre noe med. Denne gruppen er et supplement til IT-plangruppen.

Gruppen kan så langt vise flere resultater:

  • tilbud om brukerstøtte etter kl. 16 og i helgene
  • tilgang til HR-portalen fra trådløst nett og utenfra UiO
  • sammen med Universitetet i Bergen er det utviklet et stordriftsverktøy for Mac
  • ny søkemotor lansert for www.uio.no
  • UiOs trådløse nett er forbedret
  • det er utviklet en veiledning for bruk av smarttelefoner, iPad og andre nettbrett ved UiO

IHR-relaterte tiltak i regi av USIT

Av Bente Hennie Strandh (tekst og foto)
Publisert 11. okt. 2011 15:58 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere