Kommunikasjon og service bør styrkes

Sentraladministrasjonen bør legge stor vekt på service. Dette kom opp under IHR-møtet mellom Naturhistorisk museum og UiO-ledelsen.  

Ansatte fra Naturhistorisk museum deltar i IHR-gruppearbeid på Tøyen hovedgård. Foto: Bente Hennie Strandh

Tøyen hovedgård la en fin ramme rundt IHR-møtet mellom Naturhistorisk museum og universitetsledelsen 30. mars. Det var da også bygningsmassen noe av det første museumsdirektør Arne Bjørlykke tok opp i sin innledning.

Bjørlykke opplever lange rapporteringslinjer og mange aktører når det gjelder bygningsforvaltning. Sakene involverer ofte Teknisk avdeling, Kunnskapsdepartementet og Statsbygg.

Direktøren har derfor kortere rapporteringslinjer på sin ønskeliste for en smartere arbeidsdag.

Samarbeid med sentraladministrasjonen

Flere opplever at det er vanskelig å vite hvem man skal kontakte i sentraladministrasjonen. Det har også tatt urimelig lang tid å få svar ved enkelthenvendelser. Større fokus på service etterlyses.

Bedre kommunikasjon med Teknisk avdeling (TA) ble etterspurt, slik at man lettere får en felles forståelse av hvor skoen trykker. En av de ansatte foreslo at hver sak gis et nummer i TA, slik at man kan følge saksutviklingen.

IT-systemene igjen

Museet er svært fornøyd med lokal IT-støtte, men dagens ordning med én person som har dette som sitt arbeidsfelt er meget sårbar. Det er derfor ønskelig å vurdere hvilke tjenester museet kan få fra sentralt hold.

Også ved Naturhistorisk museum erfarer man at deler av IT-systemene er lite brukervennlige. En felles portal for IT-systemene etterlyses. Det bør i tillegg være lettere å gi tilbakemelding når ting ikke virker.

Bedre støtte til forskerne

På kort sikt ønsker de ansatte at man styrker de administrative forskningstjenestene. I dag må forskerne utføre mye administrativt arbeide. Dette gjelder både budsjettering og arbeid med søknader.

Rolleavklaring

Museet ønsker en rolleavklaring når det gjelder oppdragsforskning og sponsing. Hvem har ansvar for hva? Det er viktig at UiO opptrer profesjonelt når vi samarbeider med eksterne aktører.

Rutiner rundt butikkdrift

Museet deler utfordringene knyttet til butikkdrift med Kulturhistorisk museum. Oppgjørs- og kontrollrutinene bør forenkles, og man bør spørre seg om det er nødvendig med tre årsoppgjør.

Interne forbedringer

Museet har stor gjennomtrekk på økonomimedarbeidere og bør se nærmere på hvorfor det er slik. Også rutinene rundt ansettelser bør gjennomgås. I dag tar ansettelsesprosessen for lang tid.

Mye bra

Tross ovenevnte temaer, ble det pekt på at veldig mye er bra. Hovedrutinene fungerer godt, når du er vel inne i systemet.

Museet er godt fornøyd med sitt formidlingsarbeid. Basware og fakturasystemet fungerer bra, men innkjøpssystemet oppleves ikke alltid som smidig. Museet opplever å få god støtte fra innkjøpsseksjonen, men ved små innkjøp oppleves systemet som omstendelig.  

Av Bente Hennie Strandh
Publisert 6. apr. 2011 09:45 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30