Nettredaktører i skvis

UiOs nettredaktører er motiverte for oppgavene og opplever stor tillit på enheten sin. Samtidig melder de om krysspress, uklar arbeidsdeling og liten kontakt med egen ledelse.

Helene Wilberg (HF), Hildegunn Lunden (KA) og Steinar Hafto Myhre (Jus) i plangruppen for organisering av nettarbeidet har gjennomgått utfordringene knyttet til organisering av UiOs nettsted.

Dette kom frem i spørreundersøkelsen IHR-prosjektet Organisering av nettarbeidet gjennomførte blant UiOs rundt 100 nettredaktører i vår.

Målet var å kartlegge utfordringene knyttet til nettarbeidet, og resultatene viser seks hovedfunn:

• Mange redaktører jobber med nett i små stillingsbrøker
  • Uklar arbeidsdeling mellom grunnenheter, fakulteter og UiO sentralt
  • Krysspress mellom linjeledelse og nettorganisasjonen
  • Nettarbeidet er svakt forankret i ledelsen på enhetene
  • Manglende kontakt med studieredaktør
  • Dårlig integrasjon med øvrig kommunikasjonsarbeid

– Funnene bekrefter plangruppens antagelser og sier mye om hvor vi finner utfordringene i dagens organisering. De bekrefter også at det er nær sammenheng mellom hvordan nettarbeidet er organisert og kvaliteten på nettstedet, forteller webredaktør Hildegunn Lunden.

Lave stillingsprosenter og liten kapasitet

Undersøkelsen viser at én av fire nettredaktører jobber inntil 20 prosent med nettarbeid. Nærmere 60 prosent har ikke fastsatt hvor stor del av arbeidsdagen som skal brukes til dette arbeidet.

Over halvparten av redaktørene oppga at den største utfordringen er kapasitet til å utføre oppgavene. Dette gjelder særlig for dem som jobber på institutter og sentre, hvor undervisningen og forskningen foregår og innholdsjobben er størst.

At UiO har over hundre nettredaktører i små stillingsprosenter er en utfordring, mener Lunden.

– Dette fører til at mange må nedprioritere vedlikeholdsoppgaver. I tillegg varierer kompetansen og opplæringsbehovet blir stort. Hvordan kan man bli virkelig god på oppgaver man sjelden utfører, spør Lunden?

Misnøye med oppgavefordelingen

Undersøkelsen viser at det er misnøye med hvordan oppgavene fordeles mellom institutter, fakulteter og UiO sentralt og redaktørene på institutter og sentre opplever krysspress. Fakultetsredaktørene opplever at de har ansvar for grunnenhetenes resultater, men ikke myndigheten som skal til for at jobben blir gjort.

Speiler ikke strategiske mål

Bare en av fem har faste møter med ledelsen om oppgaver knyttet til nettstedet. Mange av redaktørene opplever at nettstedet i liten grad speiler enhetens viktige saker og mål.

Mangler standarder og rutiner

I tillegg til spørreundersøkelsen har IHR-plangruppen kartlagt en rekke arbeidsprosesser.

– Vi har fulgt prosessen fra f. eks en avtale inngås med et utenlandsk universitet til studenten finner informasjon på nettet. Både her og i andre sammenhenger har vi avdekket at vi kan jobbe på en bedre måte. Vi ser at faste rutiner og standarder mangler og at det er uklart hvem som er ansvarlig for at ting kommer på nett, og ikke minst at innholdet oppdateres og fjernes når det ikke lenger er aktuelt, forteller Lunden.

Endringsforslag på høring i høst

Plangruppen gjennomgår nå undersøkelsen og resultater fra kartlegginger og workshops.

Forslag til forbedringstiltak skal sendes på høring til hele UiO senere i høst. Målet er å fremme et forslag for styret senest i mars 2013.

Av Bente Hennie Strandh (tekst og foto)
Publisert 27. sep. 2012 14:33 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere