Økt fokus på forskningsadministrasjonens rolle

Forskningsadministrasjonens rolle og UiOs IT-systemer er noe av det representanter for de ansatte på Det odontologiske fakultet ønsker at IHR-prosjektet skal se nærmere på.

Fra venstre: Asbjørn Røed, Leif Jensen, Dorthe Holst og Anne Rønneberg fra Det odontologske fakultet diskuterer IHR. Foto: Bente Hennie Strandh

Med 55.000 pasientbesøk per år og egen spesialistutdanning har fakultetet behov for særskilte administrative rutiner, informerte fakultetsdirektør Tove Langhaug da representanter for de ansatte møtte universitetsledelsen til informasjon og idédrodling rundt IHR.

Likevel sammenfaller mange av de administrative utfordringene med det universitetsledelsen har registrert i IHR-møter med andre enheter.

IT-systemene en utfordring

Enighet om at IT-systemene ikke snakker sammen kom frem også ved dette fakultetet. IT-systemene har vært en gjenganger på samtlige IHR-møter. De ansatte fortalte at de i enkelte tilfeller må konstruere manuelle systemer i tillegg til de etablerte IT-systemene.

Høyere prioritering og økt samarbeid

De ansatte ønsker at forskningsadministrasjon skal prioriteres høyere og oppgaver knyttet til forskningssøknader ble nevnt spesielt. Man etterspurte også et økt forskningssamarbeid både internt ved UiO og nasjonalt og internasjonalt.

Kortere ansettelsesprosesser

Fakultetet har en en rekke tilsatte i mindre stillingsbrøker, og mange er innom fakultetet for kortere perioder. For at tilsettingene skal gå raskt og smidig ønsker man å forenkle rutinene rundt ansettelsesprosessen.

Innkjøp

UiO må sikre innkjøpsavtaler som gjør at vi faktisk får de beste tilbudene. Flere opplever å betale mer enn nødvendig for flybilletter ved å henvende seg til reisebyrået UiO har avtale med.

Godt internt samarbeid

På plussiden ble det gode interne samarbeidet fremhevet. Også oppgaver knyttet til eksamen og fakultetets håndtering av studenter fungerer godt. En gjennomgang av rollefordelingen mellom fakultet, institutt og ved UiO sentralt kan likevel være nyttig.

Ros til ePhorte og innkjøpssystemet

Det ble gitt ros til innkjøpssystemet, men for at det skal fungere optimalt må innkjøpskataloger oppdateres jevnlig.

ePhorte fungerer godt som arkiv for studentmapper. Man må imidlertid utnytte systemet optimalt. Det ble uttrykt et ønske om å kunne sende ut brev elektronisk, slik at man minsker papirutskrifter og manuell postgang.

IHR-perspektiv daglig

Fakultetsdirektøren kunne fortelle at studie- og forskningsseksjonen ved fakultetet analyserer egne arbeidsrutiner kontinuerlig og forsøker å ha et IHR-perspektiv på alt de gjør, selv om de ikke har planer om å opprette et eget IHR-prosjekt internt ved fakultetet.

Fakultet ser fram til å se nærmere på Personal- og organisasjonområdet i IHR-prosjektet sammen med representanter fra Det humanistiske fakultet, Det medisinsk fakultet, Det juridiske fakultet og Organisasjons- og personalavdelingen.

Av Bente Hennie Strandh
Publisert 6. apr. 2011 09:44 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30