Studentene ønsker enklere veiledningsrutiner

Studentene etterlyste en bedre måte å organisere studie- og fagveiledningen på da de møtte universitetsledelsen for å snakke om Internt handlingsrom. De kan oppleve å bli sendt fram og tilbake mellom vitenskapelige og administrativt ansatte.

Studentpolitikerne ønsker ikke at UiO skal kutte i studentkvaliteten for å spare penger.

Leder av Studentparlamentet, Aksel Braanen Sterri, hadde invitert med seg et titalls representanter fra ulike deler av studentpolitikken da han møtte universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe og viserektor Ragnhild Hennum 24. mai.

Formålet med møtet var å informere om IHR og å få studentenes innspill og synspunkter på arbeidet som er gjort spesielt i forhold til plangruppen for studieadministrasjon.

Universitetsdirektøren presenterte IHR-prosjektet generelt, før hun ga ordet til Jenny Nornes, leder for plangruppen som arbeider med studier.

Mindre frustrasjon

Nornes fortalte at målet er å tilby studentene høyere kvalitet på tjenestene, senke frustrasjonsnivået og korte ned saksbehandlingstiden.

Studentene opptatt av informasjon og veiledning

Nornes presenterte de områdene hennes plangruppe foreslår å prioritere i den nærmeste tiden: Lokalopptak, studentmobilitet, planlegging og gjennomføring av eksamen og administrering av undervisning.

Nornes fortalte videre at studieinformasjon og veiledning ikke blir prioritet til høsten. Dette er satt på vent fordi området holder høy kvalitet, og det foretas jevnlig kvalitetsvurdering og forbedring på feltet. Likevel var dette noe av det studentene var opptatt av. Her er det fortsatt rom for forbedring ble det hevdet.

Frem og tilbake mellom administrative og vitenskapelige

Det kom fram at en student ofte må gå flere runder mellom administrative og vitenskapelige ansatte for veiledning eller faglige godkjenninger. Det hadde hjulpet om de vitenskapelig kunne svare på noen av de enkleste administrative spørsmålene. Mens andre ganger kan det være de administrative som ikke kjenner godt nok til innholdet i emnene som skal godkjennes.

Bakerst fra venstre: Chloe Steen, Studentparlamentet, Jørgen Traasdahl, Studentparlamentet,Torkil Vederhus, studentrepresentant i universitetsstyret. Foran fra venstre: Ingeborg Laukvik, Studentparlamentet, Tine Tång Engvik studentrepresentant i styret og leder av Studentpalamentet, Aksel Braanen Sterri.

Evaluering av emner

Emnevalueringen bør utføres av de som underviser, ikke av de administrative, slik som rutinene er i dag. Da er det lettere å bruke evalueringene til noe, ble det hevdet. Viserektor Ragnhild Hennum understreket viktigheten av å være i dialog.

– Vi må åpne oss for kritikk. På den andre siden kan terskelen for å ta kontakt med de vitenskapelige være høyere enn å snakke med en administrativ, hevdet Hennum.

For lang klagebehandling

Studentene påpekte at det er for lang behandlingstid når man klager på eksamen. En enkel løsning på dette, ifølge studentene, vil være at begrunnelsen oppgis sammen med karakteren. Dette vil både spare tid og føre til færre klager.

Strenge regler

Flere av studentene hevdet at det er for strenge regler for hvilke fag man kan velge innenfor 40- og 80-gruppene. Hva man kan velge virker noen ganger faglig begrunnet og andre ganger begrunnet med administrative regler.

Studentene mente også at det er veldig strengt når det kommer til hva som kvalifiserer til en master. Ragnhild Hennum oppfordret studentene til å bringe dette videre til programrådene. Her har dere direkte innflytelse, sa hun.

Vanskelig med tverrfaglighet

Studentene opplever at det kan være vanskelig å ta enkeltemner på tvers av fag- og fakultetsgrensene. Og de opplever at det er de administrative rutinene som hindrer dette.

Må ikke kutte i studiekvaliteten

Det ble understreket at studentene ikke ønsker at UiO kutter på studiekvaliteten for å spare penger, slik de har sett ved enkelte institutter.

Tar studentene på alvor

Før Bjørneboe takket studentene for innspill, understreket hun at UiO tar studentene på alvor. Universitetsdirektøren sa at UiO også må fokusere på mottak og oppfølging av studentene.

– Dette er ikke minst viktig for å øke produksjonen av studiepoeng. Her ligger UiO under gjennomsnittet. Vi vil øke inntektene våre med 100 millioner om vi når landsgjennomsnittet, sa direktøren.

Av Bente Hennie Strandh
Publisert 25. mai 2011 12:42 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30