IHR: Nye prioriterte områder

Nett, arkiv og Ph. D-utdanningen er nye prioriterte områder for IHR i 2012. Det ble vedtatt av UiO-styret fredag 27. januar.

Både rektor Ole Petter Ottersen og universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe er godt fornøyd etter styrets behandling av IHR.

I tillegg ga styret sin tilslutning til en klargjøring av ansvar og myndighet innenfor det administrative IT- området.

Organisering av nettarbeidet

Arbeidet med UiOs nettsted starter umiddelbart, og skal ledes av nettredaktør Hildegunn Lunden. Hennes plangruppe skal i første omgang konsentrere seg om roller, ansvar og organisering av nettarbeidet ved UiO. Gruppens mandat skal nå utarbeides, forteller Lunden, som er svært fornøyd med at nettet er inkludert i IHR.

Arbeidet med de to øvrige områdene vil starte senere på året.

Tar tak i administrative IT- systemer

Styret ga sin tilslutning til innstillingen fra plangruppen for administrativ IT. Plangruppen har tatt tak i utfordringene innenfor området, og peker blant annet på manglende brukervennlighet og lite planlagt innføring av IT- tjenester. Innstillingen viser også til at beslutninger knyttet til de administrative IT-systemene ikke alltid er sporbare, og at tiltak er gjennomført uten tilstrekkelige konsekvensanalyser.

Universitetsdirektøren er systemeier

Styret støtter plangruppens anbefalinger om  at UiO etablerer et entydig definert systemeierskap. I praksis betyr det at universitetsdirektøren er ansvarlig for de administrative systemene og tjenestene, og at fagdirektørene har delegert ansvar innenfor sine fagsystemer.

Det skal også etableres en koordineringsgruppe for å ivareta UiOs administrative IT- virksomhet. Gruppen vil sikre at det er innbyrdes sammenheng og samhandling mellom systemene. Denne gruppen vil ha et sekretariat som bemannes med ressurser fra USIT. Ordningen skal evalueres etter et år.

Tenke helhet i alle faser

Styret vedtok videre et ansvars- og myndighetskart som definerer arbeidsoppgaver, ansvarsforhold og beslutningspunkter for området. Kartet skal sikre at man tenker helhet når det gjelder administrativ IT i alle faser: planlegging, implementering og drift.

Forlenget mandat for studiegruppen

Plangruppen som jobber med studieadministrasjon fikk forlenget sitt mandat. Det betyr at de viderefører arbeidet innenfor studentmobilitet, lokalopptak og eksamen.

Mer til forskning

Universtitetsdirektøren orienterte styret om at 10 millioner kroner skal omfordeles fra Sentraladministrasjonen til primærvirksomheten i 2012. Forslag om konkrete tiltak vil legges fram for styret i mars.

Rektor fornøyd

– IHR-prosjektet er i godt gjenge og har styrets fulle støtte, sa rektor Ole Petter Ottersen etter møtet. Ottersen mener det er vesentlig at prosjektet henter føringer og innspill fra ansatte og at brukerperspektivet må være i fokus. Ottersen er også svært fornøyd med at det allerede nå, som resultat av IHR, er mulig å overføre flere midler til primærvirksomheten.

Les hele styredokumentet her.

Av Bente Hennie Strandh (tekst og foto)
Publisert 27. jan. 2012 14:36 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere