Selvbetjening kan øke handlingsrommet

Selvbetjente utlånsskranker kan øke UiOs interne handlingsrom, mener ansatte på Universitetsbiblioteket. Selvbetjening kan frigi personalressurser i skrankene og gi et bedre tilbud til studenter og forskere.

F.v. Merete Bloch, Anne Gunn Berge Bekken, Bente Rasch og Anne-Gry Skonnord diskuterer internt handlingsrom.

– Universitetsbiblioteket bidrar gjerne til at alle får en bedre arbeidsdag, sa direktør Bente Andreassen, da en gruppe ansatte fra UB møtte universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe og viserektor Ragnhild Hennum for å snakke om Internt handlingsrom (IHR) 14. april.

Endringsvillige ansatte

Begrepene omstillingsevne og endringsvilje ble brukt da de ansatte karakteriserte seg selv og hva som fungerer godt. Biblioteket er i større grad enn tidligere en del av UiO og ser på seg selv mer som ett bibliotek i stedet for unike enheter.

Selvbetjent utlån

Innføring av selvbetjent henting og utlån av bøker kom øverst på listen over hva som skal til for å skape et større internt handlingsrom på universitetsbiblioteket.

Ved å radiomerke bøkene - innføre et såkalt RFID-system - kan brukeren lett finne fram til boken han eller hun har bestilt. Boken hentes og leveres uten at man trenger å stå i kø ved en skranke. Systemet er effektivt og raskt og vil frigjøre ressurser som kan brukes til blant annet utvidede åpningstider og bedre kvalitet i tjenestene UB tilbyr, mener de ansatte.

Forslaget om å satse på selvbetjent utlån fikk stemmer fra alle møtedeltakerne.

HR-portalen og IT-systemene

De ansatte synes de bruker for mye tid på administrative systemer. Finn rom og Notes må snakke sammen og HR-portalen bør forbedres. Det bør dessuten bli lettere å utføre mindre varebestillinger.

Det ble også uttrykt ønske om at USIT må tydeliggjøre sin rolle som leverandør, bestiller og rådgiver.

Samarbeid med fagmiljøene

De ansatte ønsker å etablere bedre samarbeidsrutiner med fagmiljøene om emneintegrert undervisning og pensumoppdatering. Man ønsker også å se på interne prosesser knyttet til håndtering av både elektroniske bøker og tidsskrifter og utgivelser på papir.

Delingskultur

Møtedeltakerne mener de bør skape en bedre intern delingskultur, slik at de gode ideene kommer flere til nytte. Her ble blant annet stikksedler for bøker trukket fram. Disse inneholder mye relevant informasjon og benyttes i dag på HumSam-biblioteket.

Ros

Støttefunksjonene for økonomi og personal i Sentraladministrasjonen fikk ros. Det gjorde også lokal IT. Her ble Realfagsbiblioteket og Juridisk bibliotek nevnt spesielt.

God service

UB er opptatt av service. De ansatte er stolte av sitt arbeid med publikumskontakt, og mener de yter god service både til forskere og studenter, og at organisering av undervisning på UB fungerer godt.

Av Bente Hennie Strandh
Publisert 28. apr. 2011 16:12 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30