Kommunikasjonsplan

Bakgrunn og mål

  • Det medisinske fakultet (MED) og Det odontologiske fakultet (OD) er i dag organisert som to separate fakulteter. 
  • Universitetsdirektøren vil vurdere om en felles organisering av fakultetene kan bidra til bedre forskning, utdanning og innovasjon innenfor medisin og odontologi.
  • Målet for kommunikasjonsarbeidet er å bidra til:
    • en åpen, tillitsvekkende og forutsigbar prosess
    • at de ansatte blir involvert
    • at alle involverte har relevant og riktig informasjon
    • god informasjonsflyt fra universitetsdirektøren:
      • til lokal ledelse ved OD og MED
      • til alle ansatte
  • Kommunikasjonsplanen beskriver mål, målgrupper og kanaler for kommunikasjon internt ved UiO.
  • Kommunikasjonsplanen vil bli løpende oppdatert

Prinsipper for kommunikasjonen

Prinsippene fra statens kommunikasjonspolitikk gjelder for vår kommunikasjon:

  • Åpenhet: All informasjon skal være åpen, tydelig og tilgjengelig.
  • Medvirkning: De ansatte skal tas med på råd, og vi skal lytte til innspill.
  • Nå alle: Relevant informasjon skal nå frem til berørte grupper til riktig tid.
  • Aktiv: Vi skal aktivt og i tide gi informasjon om endringer.
  • Helhet: Kommunikasjon om innføringen skal være helhetlig og samordnet.

Kommunikasjon er et lederansvar:

  • Hovedansvaret for kommunikasjonen ligger hos universitetsdirektøren.
  • Kommunikasjon fra universitetsdirektøren skal tilrettelegge for at lokal ledelse kan informere egne ansatte jevnlig.
  • Kommunikasjonen tilpasses behovet ved det enkelte fakultet.

Hovedmålgrupper

  • Målgruppe: Lokal ledelse: Dekan, fakultetsdirektør, instituttledere, kontorsjefer
  • Formål: Universitetsdirektør skal gjøre dem i stand til å informere sine ansatte i egnet kanal, inkludert LAMU og lokalt IDF.
  • Målgruppe: Tillitvalgte og fagforeningene
  • Formål: Sikre god kommunikasjon og jevnlige oppdateringer gjennom prosessen.
  • Målgruppe: Berørte ansatte
  • Formål: Sikre god kommunikasjon ved milepæler. Egen tiltaksplan i samarbeid med lokale kommunikasjonsledere.

Kanaler

De viktigste kanalene for kommunikasjonen vil være:

Etablerte møteplasser

  • AMU
  • IDF

Informasjon i lederlinje

Fra nærmeste leder til berørte ansatte:

  • Samtaler
  • Avdelingsmøter
  • E-post

Ved behov

  • Allmøter
  • Nyhetsbrev
  • Annet

Lokal tilpasning

I samarbeid med de respektive kommunikasjonslederne ved OD og MED lages det egne tiltaksplaner for kommunikasjonsarbeidet.

  • Ulike kommunikasjonsbehov
  • Forskjellige kanaler

I tillegg utarbeides det lokale tiltak ved de berørte enhetene for å nå målgruppene best mulig.

Publisert 13. nov. 2023 15:56 - Sist endret 13. nov. 2023 20:31