Referat fra møte i sekretariatet for SAB 18. september

Til stede: Inger Stray Lien, Vibeke Alm, Olaug Kristine Bringager, Stein Roar Fredriksen, Anne Marthe Gibbons, Wenche Hanneborg, Marianne Løken, Einar Meier, Pål Vegard Pettersen og Magnus Otto Rønningen

Sak 1: Referat fra møtet 17. august

Referat

Referatet ble godkjent.

Sak 2: Orientering etter styreseminar 15.- 16. september - der SAB var tema

Inger Stray Lien orienterte fra styreseminaret, der SAB var tema på dagsorden. Ett av områdene som fikk mye oppmerksomhet var tverrfaglighet, med utgangspunkt i innlegg fra Knut Fægri.

Styrets medlemmer er opptatt av at SAB-prosessen skal gi resultater. Videre av at også sentrale problemstillinger som er løftet frem av arbeidsgruppe 1-3, men ikke faller inn under område for gruppe 4, skal frem for universitetsstyret.

Konkrete oppfølgingspunkter ble formulert som vedtak.

Sak 3: Orientering/status for arbeidet til gruppe 4

Inger Stray Lien og Wenche Hanneborg orienterte om prosessen så langt i arbeidsgruppe 4.

Møtene hittil har vært dominert av bidrag fra ulike aktører til å etablere et faktagrunnlag som basis for videre vurderinger. Innspill er gitt om bl.a forskning på styring og ledelse ved ulike europeiske universiteter, sentermodellen, rekruttering og tilrettelegging for yngre forskere, eiendoms-utvikling , personalpolitikk og rekrutteringsstrategi.

Det har også vært dialog med eksterne samarbeidspartnere, om erfaringer med og forventninger til UiO som samarbeidsaktør.

I neste møte vil gruppen starte diskusjon av hvilke temaer prosessen videre bør konsentreres om, og hva som bør avklares med universitetsstyret i planlagt seminar 20. oktober.

Sak 4: Orientering fra gruppen for utdanningskvalitet  og gruppen for forskningskvalitet

Arbeidsgruppen for utdanningskvalitet er i prosess med utforming av utdanningsvisjon, og samhandler aktivt med Utdanningskomiteen. Prosessen skal etter planen sluttføres innen nyttår.

Arbeidsgruppen for forskningskvalitet (forum for forskningsdekanene) har hatt SAB som tema på ett møte, med diskusjon om hvilke områder som bør løftes. Det arbeides videre med hvordan dette skal konkretiseres.

Sak 5: Eventuelt

Olaug Kristine Bringager orienterte om samling for forskningsledere 8. september 2015, hvor Arild Underdal og Morten Dæhlen var invitert til å komme med innspill fra gruppe 4.

Tema som fikk mye fokus i forskningsledergruppen var utfordringer knyttet til  top-down og bottom-up/sentralt-desentralt.  Olaug Kristine formulerer et innspill om dette til gruppe 4.

Publisert 16. sep. 2015 10:43 - Sist endret 9. okt. 2015 17:43