Referat fra møte i arbeidsgruppen for tverrfaglighet 24.02.2015

Til stede: Aud Valborg Tønnessen, Erik Røsæg, Anders Elverhøy, Per Gunnar Røe, Inger Sandlie, Tina Alvær, Harold Langford Wilhite, Knut Fægri, Olaug Kristine Bringager

Agenda:

1. Godkjenning av referat

Referatet godkjent.

2. Gruppens begrepsbruk, innfallsvinkel  og definisjon

Gruppen sluttet seg til det fremlagte forslaget til definisjon med en tilføyelse vedrørende utdanning og tverrfaglighet. Det innarbeides en formulering i retning av å "gi studenten tilstrekkelig grunnkunnskap i andre disipliner til at han/hun kan kommunisere og samarbeide effektivt med spesialister med en annen fagbakgrunn". Dette tas inn i videreutvikling av gruppens arbeidsnotat.

3. Gruppens gap-analyse

Gruppen hadde en gjennomgang av identifiserte problemområder, tiltaksforslag og planlagte aktiviteter i følgende dokumenter:

• Ramberg-gruppens rapport av 29.02.2008 "Mekanismer for tverrfakultært samarbeid
  • Notat fra gruppe ledet av Heidar av 26.05.2010 "Hvordan sikre fleksibel utnyttelse av faglige ressurser på tvers av fag og fakultet"
  • Ekstern evaluering av de 7 tverrfakultære forskningsområdene
  • UiOs Årsplan 2015-17

Gruppens generelle konklusjon fra gjennomgangen er at gjeldende årsplan er svak mht tverrfaglighet, at tidligere funn og forslag i svært liten grad er fulgt opp og at det er behov for mer presise delmål og justerte/supplerende tiltak for å komme nærmere UiOs ambisjonsnivå for tverrfaglighet. Hvilke momenter som tas med videre inn i gruppens gap-analyse og tiltaksvurdering ble identifisert og tas inn i de matrisene gruppen arbeider med.

4. Gruppens forslag til tiltak og delmål - første diskusjon

Utsatt til neste møte 13.03.2015