![](/for-ansatte/arbeidsstotte/prosjekter/uio-forskerstotte/bilder/kompetansefigur.jpg)
Bakgrunn
Basert på UiO: Forskerstøttes mandat og ulike innspill til prosjektet, har vi utviklet en kurspilot. Arbeidsgruppen har bestått av representanter fra Avdeling for fagstøtte, Avdeling for personalstøtte, Avdeling for administrativ støtte, MN, SV og JUS.
Mål for kurset
Hovedmål for kurset er kompetanseheving for forskningsrådgivere og prosjektøkonomer, særlig:
- Styrke ferdigheter
- Øke bevissthet og trygghet i egen rolle
- Styrke nettverk, samarbeid og erfaringsutveksling
I tillegg ønsker vi gjennom piloten å få kunnskap om hvordan UiO best kan tilby kompetanseutvikling tilpasset målgruppens behov på sikt. Fokuset er derfor på metodikk, innhold og bruk av egne læringsressurser for å sikre videre forvaltning av kurset.
Kursets innhold
Kurset består av tre samlinger (fire dager), hvor man skal innom overskrifter som:
- Arbeid i kunnskapsinstitusjon
- Kompetanse og rolleforståelse – hvem er vi
- Kommunikasjon/motivasjon
- Strategisk arbeid og porteføljeforvaltning
- Kompetanseutvikling og karriereveier
- Økonomi: rammeverk for eksternt finansierte prosjekter (BOA, minimumsstandard). Vesentlige maler, begreper og nøkkeltall
- Kontrakter – viktighet og betydning, roller og ansvar
- Teamarbeid
Tekniske ferdigheter og overførbare ferdigheter
For å gi god forskerstøtte trengs ulike typer kompetanser, som kan deles inn i tekniske og overførbare ferdigheter: Tekniske ferdigheter kan være kunnskap om utlysninger og søknadstyper, kjennskap til interne og eksterne regler, og forståelse av budsjett og regnskap.
Overførbare ferdigheter («soft skills») kan være kommunikasjon og formidling, evne til å inspirere og motivere, fleksibilitet, samarbeidsevner og serviceinnstilling.
Kurset dekket litt av begge typer ferdigheter, men hovedtyngden var på de overførbare ferdighetene.
Deltakere
- Forskningsrådgivere og prosjektøkonomer
- Deres arbeidsoppgaver og forventninger ble kartlagt på forhånd gjennom nettskjema og informasjonsmøter.