Om temaet
Mange av UiOs medarbeidere innen forskerstøtte har mye erfaring og høy kompetanse. Dette skal vi bygge videre på når kompetanseutviklingen nå skal systematiseres. Å profesjonalisere forskerstøtten innebærer å definere hvilken kompetanse som trengs til ulike oppgaver og å utvikle en gjennomgående kompetanse- og kurstilbud for de som arbeider i forskerstøtten.
Hva skal LOS gjøre?
Arbeid med kompetanseutvikling kan skje på flere nivåer i organisasjonen, både lokalt, på fakultetsnivå og sentralt. Men trolig er det hensiktsmessig at dette arbeidet settes i en felles ramme som kan sikre god kvalitet, hindre dobbeltarbeid, bidra til å identifisere udekkede behov og sikre samspill med aktører utenfor UiO. Det er derfor nødvendig å avklare hvem som skal ha ansvaret for å tilby, koordinere eller videreformidle kurs og andre kompetansetiltak. Hvem skal eie dette, hvem skal bidra og hvordan?
Spørsmål som kan være interessante å diskutere nærmere:
- Hva anser dere er LOS sine oppgaver innen dette temaet?
- Hvordan gjøres dette i dag?
- Bør noe gjøres annerledes?
- Hvordan få til bedre samhandling i LOS?
- Hvordan få til bedre samhandling mellom LOS og andre? (eksterne og interne)
- Bør roller og ansvar avklares tydeligere?
- Hvordan er kapasiteten på området?