Feilsøking i ePhorte

Her finner du en sjekkliste der vi har samlet de mest vanlige feilkildene i ePhorte og forslag til løsning

Generelle feilkilder

  1. Søk etter vanlige feil i problemløseren for ePhorte

  2. Har du forsøkt å logge deg på ePhorte via programkiosk?

    • Om det fungerer i programkiosk er det trolig en feil med lokal installasjon av ePhorte-klient

  3. Benytter du nettleseren Edge og kjører den i Internet Explorer- modus?
    • ePhorte fungerer ikke fullt ut i Internet Explorer, Chrome eller Firefox
  4. Er du pålogget med personlig profil i Edge?
  5. Er ePhorte-klienten siste versjon og fungerer?
  6. Informasjonskapsler i nettleseren kan være utdaterte og forårsaker feil i ePhorte
    • Forsøk å åpne ePhorte i et InPrivate-vindu for å teste om det er problemet
    • Om det fungerer i InPrivate-vindu bør du slette nettleserdata i Edge og Internet Explorer-modus
  7. Har du logget ut eller omstartet maskinen etter de siste endringene?
  8. Har du fortsatt problemer?

Brukertilganger

  1. Har ansatt systemtilgang, brukerkonto ved UiO og grunntilgang til administrative systemer?
    • Hva gir systemtilgang?
    • Hvorfor mangler systemtilgang?
  2. Er det sendt inn brukerregistreringsskjema for ytterligere tilganger i ePhorte utover grunntilgang?
  3. Hvem kan sende inn innmeldingsskjema for brukere i ePhorte?
    • Det er nærmeste leder som sender inn skjema
    • Unntaksvis kan de meldes inn av andre ledere ved enheten eller leder ved overordnet enhet
  4. Hvilke tilganger trenger de ulike saksbehandlerne?
    • Saksbehandler trenger de tilganger som benyttes på saker de skal behandle
    • Hvilke tilgangskoder som benyttes er oppgitt i saksbehandlingsrutiner per saksfelt
    • Det kan være lokale variasjoner så sjekk rutinene for din enhet/fakultet
    • Er du i tvil? Sende en henvendelse til esak-hjelp@admin.uio.no
  5. Skal vedkommende ha tilsvarende tilganger som en annen saksbehandler?
  6. Hva er hovedforskjellen på roller og tilgangskoder?
  7. Trenger bruker tilganger ved en annen enhet eller på et overordnet nivå?
    • Samarbeid på tvers krever ofte tilganger ved den andre enheten eller på et høyere nivå som inkluderer begge enheter
  8. Hva er stedkoden til mitt institutt, fakultet, avdeling eller seksjon i ePhorte?

Elektronisk ekspedering feiler

  1. Er feltet for poststed eller postnummer tomt i adresselinjen?
  2. Er brevet adressert til en utenlandsk postadresse?
    • Betingelsene for å kunne ekspedere elektronisk er:
      • mottaker må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer
      • postnummeret kan kun inneholde 4 siffer og ikke inneholde andre typer tegn. (Dette utelukker de fleste adresser i utlandet)
    • Forslag til løsning:
  3. Er brevet forsøkt ekspedert flere ganger?
  4. Inneholder brevet vedlegg som ikke er PDF?
  5. Inneholder filnavn flere enn 226 tegn?
    Unngå flere enn 226 tegn i tittel på journalpost, hoveddokument og vedlegg

Kontakt brukerstøtte

  1. Hva er adressen?
  2. Hvilken informasjon er nyttig for at arkivet kan løse saken?
    • Hva det gjelder og når problemet oppstår 
    • Saksnummer og/eller journalpostnummer
    • Navn eller brukernavn på saksbehandleren som opplever problemet
    • Kopi av feilmeldingen som skjermdump og/eller tekst
    • Benytter du kontormaskin, bærbar, remote desktop eller programkiosk
  3. Hvordan tar jeg skjermbilde?
  4. Hvordan kopierer jeg feilmeldingen som tekst?
    • Dialogvinduet med feilmeldingen må være aktivert
    • Velg Ctrl + c for å kopiere teksten
    • Velg Ctrl + v for å lime inn teksten i epost eller annen programvare som Word, Notes eller lignende
Publisert 25. nov. 2022 12:26 - Sist endret 29. aug. 2023 12:41