Klassifikasjonssystem (ordningsprinsipp)
- Alle arkiv skal ha et klassifikasjonssystem (begrepet ordningsprinsipp i ePhorte) som ordner sakene etter emner i et hierarkisk system.
- Enkelte arkiv har i tillegg også et sekundært klassifikasjonssystem.
- Klassering er viktig av hensyn til gjenfinning, og for å kunne ha en oversikt over saker som er av samme kategori.
Arkivdel
- Før en sak klasseres må det velges arkivdel. UiOs arkiv har 8 arkivdeler, hver del med tilhørende ordningsprinsipp.
- Når du oppretter en ny sak, velger du arkivdel slik:
- Klikk på forstørrelsesglasset til høyre for Arkivdel-feltet.
- Du får opp en oversikt over arkivdeler.
- Klikk på den du skal bruke (vanligvis SAK UIO, PERS UIO eller STUD UIO).
- Du er nå tilbake i registreringsbildet for den nye saksmappen og kan klassere saken.
Klassere en ny sak
- Klikk på feltet under Prinsipp og velg primært ordningsprinsipp i henhold til valgt arkivdel i nedrykksmenyen. I dette eksempelet vil der være Felles arkivnøkkel for UiO siden det er en personalmappe.
- Legg så inn korrekt ordningsverdi og klikk på tabulatortasten på tastaturet.
- Hvis ordningsverdien ikke er kjent, må du gå inn i registeret ved å klikke på forstørrelsesglasset og søke etter en beskrivelse eller en klasse fra arkivnøkkelen (ordningsprinsippet).
- Dersom saken ligger i en arkivdel med et sekundært ordningsprinsipp, legges også dette inn.
- Merk: Dersom det er en sak i arkivdelen PERS UIO eller STUD UIO skal sekundær arkivkode (ansattnummer/studentnummer) unntas offentlighet, huk av i Uoff-feltet.
- Klikk Lagre når du er ferdig med å opprette saksmappen.
Endre klassering av en sak
- Stå i saken hvor du ønsker å endre klassering.
- Klikk på saksmappeikonet og velg Rediger.
- Gå fram som for å klassere en ny sak.
- Klikk Lagre.