Kataloger

Benyttes til å samle saker/journalposter/dokumenter en ofte har bruk for. Man lager en egen struktur det er lett finne frem i. Du slipper å søke frem saksmapper/journalposter/dokumenter du bruker ofte.

Det finnes tre typer kataloger: Privat katalog, Enhetskatalog og Felles katalog. Vi viser her eksempel på hvordan opprette Privat katalog. Fremgangsmåten er lik for alle tre typer


Katalogtyper

  • Privat katalog
    Alle som har en rolle i ePhorte kan opprette privat katalog. Det vil kun være den som oppretter katalogen som kan legge inn saker,journalposter og dokumenter. Katalogen vil kun være synlig i eierens venstremeny.
  • Enhetskatalog
    Kun de med lederrolle og arkivansvarligrolle i ePhorte kan opprette og vedlike holde katalogen - Men alle på enheten kan se og lese dokumentene som ligger i katalogen.
  • Felles katalog
    Kun de med arkivansvarligrolle i ePhorte kan opprette og vedlikeholde katalogen - men alle på UiO kan se og lese dokumentene.

Opprette privat katalog

  • Velg Ny privat katalog i menyen for å opprette mapper og kataloger.

  • Sett så inn Navn på katalogen du skal opprette og eventuell Merknad. Klikk så på Lagre.

  • For å se dine kataloger velger du Kataloger i venstremenyen.

Legge til sak i katalog

  • Klikk på katalogen du har opprettet for å åpne den i arbeidsvinduet.
  • Her trykker du på nedtrekksmenyen på fanen Saksreferanse og velger Ny Saksreferanse.

  • Da får du opp et vindu hvor du enten kan taste inn et Saksnr eller klikke på forstørrelsesglasset for å søke opp en sak.

  •  I dette søket kan du legge inn søkekriterier som Tittel, Saksansvarlig, Dato og Adm.enhet.

  • Når du har funnet saken du ønsker å legge i katalogen, trykker du Lagre. Saken legger seg da i katalogen under fanen Saksreferanser.

Legge til journalpost

  • Åpne Katalogen og velg fanen Journalpostreferanser. Trykk på nedtrekksmenyen og velg Ny.

  • Skriv inn Løpenummer eller søk opp journaposten du ønsker å legge til i katalogen med forskjellige kriterier på samme måte som vist over (når du skal legge til saker i katalogen).

  • Klikk på Lagre for å legge Journalposten i katalogen. Den legger seg da under fanen Journalpostreferanser i Katalogen.

Legge til dokument

  • For å legge til et dokument i katalogen gjør man stort sett det samme som når man legger saker og journalposter i katalogen.
  • I fanen Dokumentreferanser velger du Ny i nedtrekksmenyen.

  • Da får du som tidligere opp et vindu hvor du denne gangen enten kan taste inn en Dokumenttittel eller åpne et søkevindu ved å trykke på forstørrelsesglasset.

  • I søkevinduet kan du avgrense søket etter forskjellige kriterier.

  • Når du har funnet dokumentet du ønsker å legge i katalogen klikker du på Lagre.

  • Da vil Dokumentet legge seg i Katalogen under fanen Dokumentreferanser.

Lage underkatalog

  • Du har også mulighet til å opprette underkataloger i dine private kataloger.
  • For å gjøre dette åpner du den private katalogen du har laget og velger Ny underkatalog i nedtrekksmenyen i fanen Underkataloger.

  • Da får du opp et vindu hvor du må legge inn navn på underkatalogen og eventuelle merknader før du klikker på Lagre for å opprette underkatalogen.

  • Underkatalogen vil da legge seg i venstrermenyen under den Private katalogen den er opprettet under. Underkataloger åpnes som vanlige Private kataloger.

  • Merk: Du kan opprette nye underkataloger i en underkatalog.
     
Publisert 10. mai 2012 11:42 - Sist endret 8. feb. 2017 14:43