Feil og mangler i Canvas

Publisert 5. aug. 2024 09:47

Oppdatering 07.08.2024: Feilen er nå løst.

Leganto (Pensum-lenken i rommenyer) i Canvas er nede. Sikt og leverandøren av Leganto jobber med å løse feilen. Logg heller inn i Leganto utenom Canvas.

----ENGLISH VERSION----

Update 07.08.2024: The problem has now been resolved.

Leganto (the Pensum link in room menus) in Canvas is down. Sikt and Leganto's service provider are working to fix the issue. During this time, log in to Leganto outside of Canvas.

Publisert 2. apr. 2024 12:39

02.04.24 kl. 09:54: Instructure melder om driftsproblemer i Canvas. Det jobbes med å finne en løsning. 

02.04.24 kl. 12:35: Driftsproblemene skal nå være løst.

Publisert 29. feb. 2024 13:05

29.02 kl. 13:00: Brukere som har valgt nynorsk som standardspråk i Canvas og benytter nettleserne Google Chrome, Vivaldi eller Opera kan oppleve at funksjoner i Canvas ikke lenger er tilgjengelig (for eksempel at man ikke klarer å åpne innboksen). 

Inntil feilen er løst anbefaler vi at man benytter andre nettlesere (Firefox, Safari eller Edge), eller bytter til bokmål som standardspråk. 

Publisert 14. des. 2023 10:11

14.12 kl. 09:46: Serverne som hoster UiOs javascript for Canvas er dessverre nede, så man kan oppleve at enkelte Canvasrom ikke ser ut som vanlig. 

14:12 kl. 11:20: Feilen er løst.

Publisert 24. nov. 2023 23:00

Flere norske institusjoner som bruker Canvas melder om en feil knyttet til brukeres språkvalg i Canvas. Midlertidig løsning finnes nedenfor.

Problemet:

Når brukere som har valgt nynorsk som språk i Canvas prøver å åpne en side, oppgave, kunngjøring, et Canvasrom e.l. kan det skje at de får en feilmelding om at noe gikk galt. Slik ser feilmeldingen ut (png, 54,4 kB).

Midlertidig løsning:

Feilen blir løst ved å bytte fra nynorsk til bokmål i innstillinger.

Status:

24.11.2023: Feilen er meldt inn til leverandøren som jobber med å løse den.

29.11.2023: Siste oppdatering fra leverandøren 28. november er at de har løst feilen og tester i betainstansen. Om testene er vellykket blir fiksen produksjonssatt 6. desember 2023.

Publisert 31. aug. 2023 16:01

Vi opplever at enkelte Canvasrom er utilgjengelig, og jobber med feilretting. Det gjelder følgende Canvasrom som er knyttet til FS:

  • Programrom (SIS ID i rominnstillingene starter med SP_)
  • Kullrom (SIS ID i rominnstillingene starter med KU_)
  • Kullklasserom (SIS ID i rominnstillingene starter med KL_)

Les mer om program-, kull- og kullklasserom som kommer fra FS (uio.no).

Vi oppdaterer saken her fortløpende.

---------

Oppdatering 01.09.2023: Feilen er løst og rommene er gjenopprettet. Ta kontakt med din fakultetskoordinator hvis du fortsatt opplever problemer.

Publisert 22. aug. 2023 09:47

22.08.23 kl. 09:15: FS-API'ene er nede i test og prod, og nye studenter og fagpersoner vil ikke komme over fra FS til Canvas. Sikt feilsøker. 

10:15: Feilen er nå rettet.

Publisert 8. juni 2023 15:23

Det er en midlertidig feil i Canvas som gjør at noen brukere ikke får tatt tester (gjelder kun Classic Quizzes).

Mer informasjon hos leverandøren (community.canvaslms.com, kun på engelsk)

Oppdatering: Feilen ble løst 21. juni 2023.

----ENGLISH VERSION----

There is a temporary problem in Canvas that prevents some users from taking quizzes (only affects Classic Quizzes).

More information from the third-party provider (community.canvaslms.com)

Update: The problem was resolved on 21 June 2023.

 

Publisert 23. jan. 2023 13:23

Oppdatering: Feilen ble rettet.
————

Zoom-LTIet ser ut til å være nede i flere (om ikke alle) Canvasrom ved UiO. Vi forsøker å resette innstillingene til Zoom-LTIet for å se om det hjelper, men feilen ser ut til å ha rammet mange andre kunder:

https://status.zoom.us/incidents/c48nty1n9t1r

Zoom jobber med å rette feilen.

Publisert 16. sep. 2022 10:09

Det er generelle problemer med utveksling av meldinger i integrasjonsplattformen på UiO som skaper problemer for flere tjenester, blant annet Canvas. Det jobbes med å løse problemet.

 

Oppdatering:  Feilen er nå løst.

Publisert 2. sep. 2022 11:07

OPPDATERING: Feilen ble løst etter kort tid.

-------

Integrasjonen mellom FS og Canvas har stoppet opp, og FS-API var nede i går. Det vil være forsinkelser med overføringer til Canvas. Sikt jobber med å løse problemet.

Publisert 24. mai 2022 16:19

Statusoppdatering 02.09.2022:

Feilen er fortsatt ikke løst. Se sakens detaljer hos Instructure for mer informasjon og siste status.

----ENGLISH VERSION----

Status update 02.09.2022:

The problem has not yet been solved. See the case details in Instructure's website for more information and the latest status.

 

24.05.2022:

Instructure har oppdaget en feil og jobber med å rette den. Feilen inne...

Publisert 7. mars 2022 11:22

08.08.22: Det jobbes fortsatt med å løse problemet. Instructure skriver at en midlertidig løsning er at brukerne må bruke knappen for å åpne det i en ny fane. 

 

08.04.22: Det jobbes fortsatt med å løse problemet.

 

07.03.22:

Det er problemer med Samarbeid, verktøyet som åpnes fra rommenyen og som er knyttet til Office 365. Instructure jobber med å løse problemet.

VIKTIG: Brukere som opplever problemer med å åpne/redigere dokumenter i Samarbeid kan åpne og redigere dokumentene i Sharepoint, i tillegg til å opprette nye dokumenter. Dokumentene finnes under My files > Canvas:

Se skjermbilde av Canvas-mappen i Sharepoint

--- ENGLISH ---

There are p...

Publisert 20. jan. 2022 09:30

20.01.22: Feilen er løst.

 

20.01.2022:

Det er en 500-feil med teksteditoren i Canvas som vil ramme noen brukere. Feilen er hos serveren til Instructure, ikke hos brukeres nettlesere/maskiner. Eposten UiO fikk fra Instructure kl. 01:53 i natt:

Subject: 500 Errors for a small percentage of users

WHAT IS HAPPENING?

A small percentage of users are receiving 500 errors when embedding content into the RCE.

WHAT ARE WE DOING ABOUT IT?

Our teams are gathering information and working on a fix.

WHAT HAPPENS NEXT?

We will update clients with an Incident Report once it has been resolved.

Vi oppdaterer denne nettsiden så snart feilen er løst.

Publisert 18. jan. 2022 16:31

18.01.22: Det er for tiden en del meldinger i meldingskøen i FS, som fører til at endringer i FS bruker lenger tid enn forventet på å komme over til Canvas. Vi jobber med å rette problemet, og har synket Canvas mot FS for å fange opp utestående endringer.

Publisert 14. jan. 2022 16:16

14.01.22: Det har vært en stans i integrasjonen mellom Canvas og FS, som innebærer at personer og rom ikke har blitt overført til Canvas mellom onsdag ettermiddag og fredag formiddag. Integrasjonen er i gang igjen.

Publisert 10. aug. 2021 14:04

12.08.2021:

OPPDATERING: Feilen er nå løst.

-----

10.08.2021:

Beskrivelse:

Enkelte brukere med norsk bokmål som valgt språk i Canvas ser ikke filer - et par sekunder etter at siden lastes forsvinner innholdet på siden. Dette gjelder både egne brukerfiler på https://uio.instructure.com/files, og filer i Canvasrom. Se skjermbildet for et eksempel.

 

Alvorlighetsgrad:

Foreløpig lav - det har kommet få henvendelser fra Canvasbrukere og feilen blir ikke gjenskapt ved hvert forsøk.

 

Midlertidig løsning:

Brukeren må bytte språket til "English (US)".

Publisert 22. juni 2021 09:10

22. juni: Meldingskøen i FS har stoppet opp, og endringer kommer derfor ikke automatisk over til Canvas. Feilen oppsto torsdag 17. juni, og er meldt videre til UNIT. Vi foretar jevnlige manuelle synkroniseringer for å sikre overføringen, men man må regne med at oppdateringer i Canvas kan bli opptil flere timer forsinket. 

22. juni: Feilen er nå løst, og alle endringer er overført til Canvas.

Publisert 16. mars 2021 16:19

16. mars: Dersom en student forsøker å laste opp en fil av typen .doc i en oppgaveinnlevering i Canvas vil de få en feilmelding. Dette gjelder selv om man har tillatt filtypen doc i oppgaveinnstillingene. Filer av typen .docx kan lastes opp som forventet. 

Vi anbefaler derfor at institutt og fakultet påser at oppgaveinnleveringene ber om andre filformat enn doc . 

9. april: Merk at det samme problemet kan oppstå for andre filtyper også (f.eks. PDF-filer). En mulig workaround er å fjerne filbegrensningen på oppgaven og tillate alle filformater, da dette vil føre til at feilen opphører. 

12. april: Instructure har lagt ut en hotfix, og melder at problemet skal være løst for alle filformater. 

Publisert 16. mars 2021 09:53

Meldingskøen internt i FS opplever forsinkelser i utsendingen, som fører til at endringer i FS kommer svært forsinket over til Canvas. Problemet er meldt videre til UNIT. 

18.mars: Saken er nå løst, og alle Canvasrom er oppdatert mot FS.

Publisert 5. mars 2021 09:32

5. mars: Telia/GET har nettverksproblemer som forhindrer deres kunder fra å nå Canvas, Inspera og Zoom. Man kan imidlertid nå disse tjenestene i nettleser via Kontor fullskjerm på https://view.uio.no (tilgjengelig for studenter og ansatte).

Videomøter i Teams ser også ut til å fungere som forventet, dersom man trenger alternativ til Zoom inntil problemet er løst: https://www.uio.no/tjenester/it/telefoni-sanntid/videokonf/enkelt-mote/ 

Se også driftsmelding fra USIT

10:05: Telia melder at feilen nå er løst. 

Publisert 4. feb. 2021 13:16

04.02: Etter oppdatering til FS-API 1.7.0, kommer endringer i FS midlertidig ikke over til Canvas. Endringer gjort i FS fra og med onsdag 03. februar vil ikke ha kommet over. Feilen er meldt videre til UNIT.

10.02: Feilen er løst, og integrasjonen er i gang igjen. Canvas blir oppdatert mot FS for å fange opp eventuelle endringer som er gjort i mellomtiden. 

Publisert 2. feb. 2021 14:48

12.08.21: Feilen er fortsatt ikke løst.

 

02.02.21: Brukere som logger inn i Canvas via Feide i stedet for Weblogin, kan oppleve å få en feilmelding dersom de deretter prøver å få tilgang til innhold på UiO-nettsider via Canvas (f.eks. forelesningsvideoer). Dette oppstår bare hvis man eksplisitt velger Feide-innloggingsfanen når man logger inn i Canvas. 

Feilmeldingen lyder: "Du er logget inn ved not translated (%BACKEND%). not translated (%BACKEND%) har ikke tilgang til https://www.uio.no"
 

Workaround: Det er to ulike workarounds tilgjengelig.
1: Logg ut av Canvas og logg inn igjen med Weblogin,
2: Logg inn med Weblogin på UiOs nettsider før man prøver å få tilgang til nettsidene via Canvas. 

Publisert 5. jan. 2021 12:20

05.01: UNIT melder om at FS-API har perioder med nedetid, som kan føre til forsinkelser i overføringen fra FS til Canvas. UNIT jobber med å løse feilen. 

06.01: UNIT melder om forbedringer og hotfix har forbedret tilgjengeligheten.

Publisert 9. des. 2020 13:07

12.11: En endring i kildekoden til Canvas fører til at tester i åpne kurs ikke lenger virker som forventet for brukere som ikke er innlogget i Canvas. Dersom man ikke er innlogget, vil man oppleve at testen lastes inn på nytt til nettleseren timer ut, og det er ikke mulig å ta testen. 

Inntil problemet er løst, bør personer med UiO-brukernavn logge inn i Canvas for å ta åpne kurs. Ansatte som mangler brukerkonto kan kontakte sin fakultetskoordinator
For personer uten UiO-brukernavn finnes det dessverre ingen midlertidig workaround. De får tilgang til innholdet i åpne kurs, men kan ikke ta tester.

09.12: Instructure har identifisert årsaken, og jobber med å finne en løsning.

07.01: Feilen er løst.