Canvas - Studentevalueringen av Canvaspilotene

Det er gjennomført en sentral studentevaluering av Canvas-pilotene. Rapporten er lenket opp i høyre kolonne.

Vi har sortert resultatene på UV-fakultetet. Se rapport i høyre kolonne (kommer).

De aller fleste studentene svarer at de mestrer Canvas, og ved UV svarer 41 % av studentene at Canvas har endret måten de forbereder seg til undervisningen. 15 % svarer at de også er mer aktive på forelesninger og seminarer nå enn tidligere.

Se også tips og råd for Canvas på bakgrunn av evalueringen (lenke i høyre kolonne).

Noen resultater fra UV-studenter: 

123 studenter ved UV svarte på undersøkelsen av totalt 974. Her er noen av resultatene for UV-fakultetet. UiO-tallene står i parentes.

Brukerstøtte: 68 % svarer at de ikke vet hvor de skal henvende seg dersom de trenger hjelp med noe i Canvas (UiO-tall: 67 %). Kun 7 % svarer at de har benyttet seg av brukerstøtte (UiO-tall: 4 %), men alle disse svarer at de var fornøyd med svaret/oppfølgingen de fikk (UiO-tall: 70 %).

Kurs i bruk av Canvas: 34 % svarer at de ville deltatt dersom de hadde fått tilbud om kurs i bruk av Canvas (UiO-tall: 27 %), mens 66 % svarer at de ikke ville ha deltatt på et slikt kurs (UiO-tall: 73 %). Ved spørsmål om hva de ville ønsket kurs i svarer studentene ganske jevnt på pålogging og navigering, levere oppgaver, starte og delta i diskusjoner, hva som er i Canvas og hva som er andre steder og litt flere svarer finne tilbakemeldinger fra underviser.

Canvas Student-appen: 68% svarer at de har installert app’en (UiO-tall: 43 %), mens 32 % har ikke installert den (UiO-tall: 57 %). Studenter bruker app’en mest til å lese beskjeder og meldinger, lese tekster som underviser har lagt ut og til å følge med på gjøremålslisten.

Komme i gang med Canvas: 29 % synes det gikk greit å komme i gang med Canvas (UiO-tall: 57 %), 43 % synes at det gikk tregt i starten (UiO-tall: 29 %), men greit etter hvert, mens 28 % synes ikke det gikk greit å komme i gang (UiO-tall: 14 %).

Mestring av Canvas: Mot slutten av pilotperioden svarer 5 % at de ikke får til å bruke Canvas (UiO-tall: 5 %), mens resten mestrer det fra grunnleggende nivå til avansert. Studentene fordeler seg imidlertid ganske jevnt når det gjeler hvorvidt de liker å bruke Canvas, fra svært godt til dårlig.

Kommunikasjon rundt kursaktiviteter: 75 % svarer at de synes dette er bedre eller omtrent som tidligere (UiO-tall: 81 %), mens 24% synes dette fungerer dårligere enn tidligere (UiO-tall: 19 %).

Hva slags informasjon finnes hvor: 46% av studentene svarer at de synes det er klart hva slags informasjon de finner i Canvas (UiO-tall: 58 %), og hva de finner på kursets emne- og semestersider, mens 54 % synes dette er uklart (UiO-tall: 42 %).

Mer variert undervisning: 43 % av studentene svarer at de synes Canvas har bidratt til mer variert undervisning (f.eks. kombinasjon av film, lyd og tekst) (UiO-tall: 24 %), mens 57 % svarer negativt på dette (UiO-tall: 76 %).

Undervisning: 24 % svarer at de mener forelesninger og seminarer har endret seg etter at Canvas ble tatt i bruk (UiO-tall: 9 %), 44 % svarer at det ikke har det (UiO-tall: 66 %), mens 32 % vet ikke (UiO-tall: 25 %).

Forberedelser til undervisning: 41 % av studentene svarer at måten de forbereder seg til undervisningen har endret seg med innføringen av Canvas (UiO-tall: 18 %), og 28 % svarer at de er bedre forberedt til forelesninger og seminarer nå enn tidligere (UiO-tall: 16 %). 15 % svarer at de er mer aktive på forelesninger og seminarer nå enn tidligere (UiO-tall: 7 %).

Publisert 3. juli 2018 10:33 - Sist endret 1. aug. 2019 12:28