Maler for emner i Canvas - UV

Du kan bruke en mal for å komme raskt i gang med å bygge emnet ditt.

På bakgrunn av erfaringer og tilbakemeldinger fra studenter, administrasjon og undervisere har superbrukerne ved enhetene ved UV-fakultetet samarbeidet om å revidere institutt-malene for emner i Canvas. Hovedformålet har vært å videreutvikle malene for å heve brukervennligheten og legge til rette for en mest mulig intuitiv navigasjon for studentene.

Ved UV har vi laget emnemaler for hvert institutt med instituttlogoen, og prosjektgruppen sentralt har laget et par UiO-maler.

Vi har fått gode tilbakemeldinger vedrørende maler for emner i Canvas og anbefaler at du bruker dette.

UV/Instituttmaler

UV-malene gir deg automatisk en forside og noen moduler, som gir et utgangspunkt/en ramme for å utforme emnet. Du redigerer tekst og legger inn de elementene du ønsker.

UV/Instituttmalene inneholder følgende:

• En forside
    • med banner med instituttlogo
    • Ikoner for å lenke opp til moduler (kan være strukturert etter samlinger, seminarer, uker, e.a.). Du kan bytte ut ikoner og redigere teksten slik at de passer ditt emne.
  • Moduler
  • Innholdssider
  • Instruks til faglærer for hvordan bruke de ulike sidene
  • Ikoner for bestemte kategorier. Disse ligger i Filer i malen. Det er viktig at ikonene brukes til den kategorien som samsvarer med filnavnet. Studentene vil da kjenne igjen ikonene på tvers av emner og enheter ved UV, hvilket kan lette navigasjonen for studenter.

All tekst, bilder, video o.a. må redigeres og endres slik at det passer for ditt emne.

Det er laget 2 maler for UV:

1. UV ILS/ISP/IPED/CEMO emnemal kategorier V19
  2. UV ILS/ISP/IPED/CEMO emnemal seminarstruktur V19

Noen enheter har i tillegg insituttspesifikke maler:

• ILS har egne emnemaler til fagdidaktikk og fellesfaget i PPU/PROF.

For mer informasjon om instituttspesifikke maler, se lenker i venstremenyen.

Se UVs emnemaler

Se hvordan emnemalene ser ut i Canvas (lenke til åpent emne i Canvas)

Nedenfor er bilder av malenes forsider og modulvisning.

Forsiden til UV emnemal V19 (mal 1):

Forside UV emnemal kategorier

Modulvisning til UV emnemal kategorier (mal 1):

UV emnemal kategorier modulvisning

Forsiden til UV emnemal seminarstruktur V19 (mal 2):

Forside UV emnemal seminarstruktur

Modulvisning UV emnemal seminarstruktur (mal 2):

Modulvisning UV emnemal seminarstruktur

Integrere emestersiden og evt. andre nettsider inn i Canvas - iFrame

Studentene ønsker å ha tilgang til alt/det meste i Canvas.

I malene foreslår vi derfor å integrere semestersiden og evt. andre nettsider ved hjelp av iFrame. Da vil nettsiden vises i en innhlodsside inne i rommet i Canvas, og studentene blir dermed ikke sendt ut til en nettside utenfor Canvas.

Se eks.:

Hvordan legge inn en nettside ved hjelp av iFrame:

For å legge inn en nettside ved hjelp av iFrame, trenger du en html-kode. Du kan bruke en iFrame creator til å lage html-koden. Vi har brukt IFRAME creator (lenker til en ekstern side). Videre forklaring på prosessen (lenker til en ekstern side).

I eksempelet som ligger i malen har vi satt innstillingene til bredde = 100%, høyde = 3000px, og valgt scrollbar og uten ramme. Høyden avhenger av hvor lang nettsiden er. Prøv deg frem.

UiO-malene

Det er to UiO-maler. Den ene gir automatisk modulopplistning og lenker/ikoner til innholdselementer på forsiden. Les mer om denne malen

Den andre UiO-malen har en forside og to moduler med innholdssider. Du må lage lenker til modulene/innholdssidene fra forsiden.

Hvordan finner jeg malene?

Malene ligger i Canvas Commons

Hvordan laster jeg ned malen?

I et tomt emne, Klikk på "Importer fra Commons" i høyremenyen.

I Commons, finn malene ved å søke på ils, iped, isp, cemo eller uio.

Klikk deg inn på malen du skal ha. I fanen til høyre finner du emnet(ene) malen skal importeres til. Huk av og trykk "Importere til emne". Merk, emnet du laster malen inn i må være tomt for å få full virkning av malen. Hvis det ligger noe i emnet fra før, vil malen legge seg i tillegg til det som ligger der fra før.

Publisert 23. nov. 2018 11:57 - Sist endret 1. aug. 2019 12:28