Legge til og fjerne brukere i et rom

Automatiske overføringer fra FS - la integrasjonen gjøre jobben

Integrasjonen mellom Canvas og FS sørger for at medlemmene i Canvas-rom alltid samsvarer med FS-registreringene for emnet. Dette fører også til at brukere som legges til manuelt i Canvas-rommet uten å være registrert på tilhørende undervisningsenhet eller undervisningsaktivitet i FS blir fjernet automatisk. Det samme gjelder manuell fjerning av medlemmer i Canvas-rom - integrasjonen legger brukeren inn igjen hvis du fjerner de manuelt fra Canvas-rommet.

Alle ansatte og eksterne som skal ha tilgang til Canvas må først ha en aktiv brukerkonto (UiO-brukernavn og -epostadresse) registrert i både SAP og FS, og deretter bli registrert på et emne i FS for å få tilgang til Canvas.

Merk! Dersom rommet ikke er knyttet til FS må du følge veiledningen nedenfor om manuell påmelding i Canvasrom.

Registrere studenter på emnet i FS

  • For å komme inn i rom for en und.enhet må studenter ha undervisningsmelding på undervisningsenhet > Und.melding: med I i feltet Tilbud, J i feltet Oppt og J i feltet Publ.
  • For å komme inn i et rom eller en seksjon for en und.akt må studenter først være påmeldt und.enhet som over, og være partiplassert på und.akt.
  • For å komme inn i et rom eller en seksjon for en vurderingskombinasjon (Kun eksamensmeldte-seksjonen) må studenten ha en aktiv eksamensmelding, men ikke være registrert med undervisningsmelding. 
  • Deltakere på ph.d.-kurs må i tillegg ha en aktiv studierett på forskerutdanningsnivå for å få aktiv IT-bruker og UiO-brukernavn. Dersom deltakeren ikke har studierett som som aktiv programstudent på et ph.d.-program, kan fakultetet tildele enkeltemnestudierett på 900-nivå etter søknad, dersom deltakeren er kvalifisert til å ta kurset.
  • Enkeltemnestudenter får ikke IT-bruker før de har betalt semesteravgiften, og kommer derfor heller ikke inn i Canvas før etter at semesteravgiften er betalt.

Manuell påmelding i Canvas-rom

Hvordan manuelt legge til en person i Canvas-rom som er knyttet til FS

Det kan oppstå behov for å legge til personer manuelt i et Canvas-rom som er koblet til FS, for eksempel dersom noe midlertidig forhindrer overføring fra FS. Dersom emnet tilhører et tidligere semester, må du følge fremgangsmåten for å legge til personer i låste rom.

Hvis ikke det er mulig å legge til personen i FS slik at integrasjonen gjør jobben, kan du manuelt legge personen til uten at integrasjonen setter de som inaktive i Canvas-rommet, ved å følge denne oppskriften:

  • Først se om et rom er koblet til FS ved å gå til Innstillinger i rommet og velge fanen Emnedetaljer. Emner som er koblet til FS vil ha en tekst som begynner med "UE_185_"  eller "UA_185_" i feltet SIS-ID.
  • Dersom rommet er knyttet til FS, må du først opprette en egen seksjon i rommet i Canvas, under Innstillinger > Seksjoner.
  • Deretter kan du legge til personer i denne seksjonen, ved å gå til Personer i rommet og klikk på knappen +Personer (se nærmere veiledning under). Dersom du får opp en melding om at brukeren ikke finnes, må du ta kontakt med din fakultetskoordinator for å få personen opprettet som bruker i Canvas.

Hvordan manuelt legge til en person i Canvas-rom som IKKE er knyttet til FS

  • Hvis Canvas-rommet ikke er knyttet til et emne i FS kan man legge til brukere direkte i rommet. Du kan se om et rom er koblet til FS ved å gå til Innstillinger i rommet og velge fanen Emnedetaljer. Emner som er koblet til FS vil ha en tekst som begynner med "UE_185_"  eller "UA_185_" i feltet SIS-ID.
  • Gå inn på rommet du ønsker å legge personen inn i, og trykk på Personer i navigasjonsmenyen.
  • På høyre side finnes det en knapp +Personer, som du klikker på.

Skjermbilde av Personer-siden i et Canvasrom, med en pil som viser knappen hvor brukerrollene studiekonsulent, designer eller superbruker kan legge til nye personer på rommet.

Dette gir deg følgende vindu:

Skjermbilde av boksen "Legg til personer" i Canvas, hvor man legger inn Innloggings-ID eller epostadresse på personen(e) du ønsker å opprette på Canvasrommet.

  • Her velger du først måten du ønsker å legge til personer via, altså deres Canvas-tilknyttede e-post (som regel det samme som UiO-eposten) eller Innloggings-ID, som er brukernavn@uio.no. Innloggings-ID er anbefalt. Du kan legge til flere personer om gangen med linjeskift mellom hver person.
  • Du velger også hvilken rolle og seksjon brukeren skal ha i emnet. UiO bruker primært rollene Student eller Lærer. Husk å passe på at du legger brukeren inn i riktig seksjon.
    • OBS: Rollen Lærer gir brukeren redigering og publiseringsrettigheter i rommet, og skal kun gis ut til ansatte.
  • Trykk Neste, og dobbeltsjekk at de riktige brukerne kommer opp i det nye vinduet, før du trykker Legg til brukere.

Fjerne brukere fra Canvas-rom

Hvordan fjerne en person fra et Canvas-rom som er knyttet til FS

Fjerne personen fra emnet i FS, så blir de fjernet fra rommet i Canvas.

Hvis det er en person som har blitt manuelt lagt til i Canvas-rommet, kan du manuelt fjerne personen fra Canvas-rommet ved å slette brukeren fra seksjonen. Dette gjøres i fanen Seksjoner i innstillingene for rommet.

Hvordan manuelt fjerne en person fra et Canvas-rom som IKKE er knyttet til FS

Dersom personen du har lagt til manuelt ikke lenger skal ha tilgang til rommet, må du slette brukeren fra seksjonen. Dette gjøres i fanen Seksjoner i innstillingene for rommet.

 

Publisert 18. juni 2019 09:37 - Sist endret 2. des. 2021 14:46