Rutinebeskrivelse for opprettelse og administrasjon av videreutdanningsemner på HF

Denne nettsiden er for administrativt ansatte og undervisere som ønsker å tilby videreutdanning på HF. Det vil i hovedsak si emner som er spesielt tilrettelagt med hensyn til målgruppe, faglig innhold og pedagogisk tilnærming, og som har en intensjon om å være tilpasset behov i samfunns- og arbeidsliv. Her finner du informasjon om opprettelse av emner, finansiering, opptakskrav og administrasjon. 

Etterutdanning eller videreutdanning

EVU-tilbud som utvikles på HF skal tilbys som videreutdanningsemner. Videreutdanningsemner er definert som emner som gir ny formell kompetanse på universitets- og høgskolenivå. Videreutdanningsemner kan gi uttelling i form av studiepoeng og opprettes på henholdsvis 2,5, 5 eller 10 studiepoeng. Det gjøres egne opptak til videreutdanningsemner. Etterutdanning menes som kortere kurs som ikke gir formell kompetanse, ikke er eksamensrettet og ikke gir studiepoengsuttelling.

Arbeidsstøtte

Studieseksjonen kan bistå institutter/sentre med veiledning om blant annet:

  • Opptak
  • Regelverk
  • Undervisning
  • Vurderingsordninger
  • Rekruttering

Vi tar imot henvendelser på evu-arbeidsstotte@hf.uio.no. 

HF:Studio kan bidra med pedagogisk og digital støtte til fagmiljøer som ønsker å utvikle EVU-tilbud. Det er også mulig å få bistand fra LINK

Hvordan opprette videreutdanningsemner

Institutt/senter må selv beslutte å tilby et videreutdanningsemne. Når institutt/senter har fattet en slik beslutning, gjelder følgende saksgang for oppretting av videreutdanningsemner:

  1. Videreutdanningsemnet meldes inn til oppretting via EpN på tilsvarende måte som ordinære emner. Se rutinebeskrivelse for å opprette videreutdanningsemner i EpN 
  2. Instituttet/senter må selv vurdere tidspunkt for å melde inn videreutdanningsemner (innen en av EpN-fristene for nye emner). Se fristene øverst på nettsiden med EpN-veiledninger for HF. Fristene henger sammen med når dere ønsker å få publisert emnebeskrivelsen for emnet og når dere ønsker at søkere skal se og kunne søke på emnet i EVUweb. Ettersom en EVU-målgruppe er annerledes enn ordinære studenter, kan det være lurt å forholde seg til en av de tidlige fristene for innmelding av nye emner, slik at emnebeskrivelsen kan publiseres tidligere. Da vil det være bedre tid til markedsføring av emnet, og man gir søkerne tid til å innrette seg etter tidspunkt for deltagelse, gjøre avklaringer med jobb, privatliv, etc. Undervisningstidspunkt og sted bør også avklares tidligere enn for ordinære emner og informeres om i emnebeskrivelsen. Vær oppmerksom på at emnebeskrivelsen må være publisert før emnet kan meldes inn til Studieavdelingen sentralt (SADM) for å bli søkbart for studentene. Det kan i tillegg gå noen uker fra innmelding av videreutdanningsemnet til SADM før tilbudet blir søkbart i EVUweb.
  3. Når institutt/senter har sjekket og korrekturlest indexfilen for emnebeskrivelsen til videreutdanningsemnet og har meldt inn og rettet eventuelle feil (sjekk og korrekturlesing av index-filer - for HF) kan dere ta kontakt med evu-arbeidsstotte@hf.uio.no angående publisering av emnebeskrivelsen for videreutdanningsemnet.
  4. Instituttet melder inn videreutdanningsemnet som et EVU-tilbud til SADM via følgende nettskjema. Se følgende mal for hvordan nettskjemaet skal fylles ut. Hvis dere har spørsmål til utfylling av skjemaet, ta kontakt med evu-arbeidsstotte@hf.uio.no. Seksjon for opptak går gjennom de innmeldte opplysningene, og sørger for at det blir klargjort for opptak via EVUweb. Studieavdelingen gir tilbakemelding til brukeren som har sendt inn nettskjemaet når tilbudet er opprettet og blir søkbart i EVU-web.
  5. HFs videreutdanningstilbud skal publiseres her. Når videreutdanningsemnet er synlig og søkbart i EVUWeb, gi beskjed til evu-arbeidsstotte@hf.uio.no med lenke til emnebeskrivelsen slik at dette tilbudet kan legges ut på nettsiden.

Studieplasser og finansiering av videreutdanningstilbudet

EVU kan finansieres på ulike måter. Man kan finansiere EVU-tilbudet gjennom studiepoengsfinansiering, på samme måte som ved ordinære emner, eller gjennom ekstern betaling/egenbetaling. Ekstern betaling kan for eksempel være aktuelt dersom tilbudet utvikles i samråd med en eller flere eksterne parter.

1. Studiepoengsfinansiering

  • Plasser til EVU må tas av fakultetets ordinære opptaksramme for bachelor- eller masterplasser, og omregnes til EVU-plasser. Plassene må meldes inn samtidig med rammene for det ordinære studietilbudet.
  • På HF omdisponerer vi plasser fra master til EVU, gjennom en omregningstabell.
  • Fakultetet har satt av 20 plasser på masternivå til EVU for 24/25.

Eksempel på studieplassomregning ved EVU-emner på 10 studiepoeng:

  • Fra MA til MA-EVU: 1:12
  • Fra BA til BA-EVU: 1: 18
  • Fra MA til BA-EVU:1: 16

EVU-emnene trenger ikke være på samme nivå som de omdisponerte plassene. Avsatte plasser fra opptaksrammen på høyere grad kan derfor brukes på emner på lavere nivå og vice versa.

2. Egenbetaling og studiepoeng uten inntekter

En mulighet for egenbetaling er at deltagerne får uttelling i studiepoeng, men at disse studiepoengene ikke utløser studiepoengsfinansiering. Dette kan være aktuelt for grupper hvor studiepoeng kan være avgjørende for videre karriereutvikling. Se også punkt 3 om gjenbruk av pensum og ekstern/egenbetaling. 

3. Gjenbruk og ekstern/egenbetaling

  • Etter en endring i egenbetalingsforskriften kan fakultetet nå gjenbruke undervisnings- og eksamensopplegg fra ordinær studieportefølje (se forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskoler). Vilkårene for dette er at EVU-emnet enten må være særlig utviklet eller særlig tilrettelagt for de som er i arbeid. Det er også et krav om 2 års arbeidserfaring for opptak.
  • Ved egenbetaling må man sørge for et regnskapsmessig skille. Det må være tydelig hva som er ekstern betaling i instituttets regnskap.
  • Hvis dere planlegger egenbetaling, må dere ta kontakt med økonomiseksjonen.
  • Se også salg til private bedrifter eller det offentlige

Opptakskrav

Det er opp til fagmiljøene å sette opptakskrav for videreutdanningsemner. Opptakskravene bør ikke være for omfattende, siden dette øker kravet til dokumentasjon og saksbehandling. Fakultetet anbefaler derfor at dere tenker nøye gjennom om opptaks- og dokumentasjonskrav utover GSK er nødvendig. Det kan være like nyttig å uttrykke anbefalt målgruppe for emnet.

Noen eksempler på opptakskrav utover GSK:

  • Et emne på masternivå kan f.eks.ha opptakskrav om oppnådd bachelorgrad og trenger ikke nødvendigvis ha krav om spesifikke lavere grads emner med et spesifikt faglig innhold. 
  • Opptakskrav tilknyttet målgruppe eller yrke, f.eks. at søker er ansatt i en virksomhet emnet har som målgruppe eller har et yrke/en stilling som emnet er er rettet mot.

Det må være informasjon om alle opptakskrav i emnebeskrivelsen til emnet. Hvis det er opptakskrav utover GSK, må det formidles tydelig hvordan kravene dokumenteres. Man kan f.eks. be søkerne om å laste opp bevis for at de er ansatt i eller har tilknytning til en spesifikk sektor/fag/yrke, dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller bevis på fullført bachelorgrad.

Saksbehandling av søknader

  • Søkere til EVU-emner skal normalt registrere seg selv via EVUweb. Det kan unntaksvis være aktuelt å registrere enkeltsøkere manuelt. For mer informasjon: Registrere EVU-søknader.
  • Instituttet saksbehandler så EVU-søknadene som er kommet inn ved å følge veiledningen på følgende nettside: Behandle EVU-søknader 
  • Studierett til EVU opprettes av saksbehandler på institutt/senter ved å følge følgende veiledning
  • Ved spørsmål eller støtte til saksbehandling, ta kontakt med evu-arbeidsstotte@hf.uio.no.
  • For å fylle opp studieplassene på emnet vil det nok være nødvendig å overbooke.

Om EVUweb

Søkere til EVU-emner bruker EVU-web som søknadsportal. Her listes alle EVU-emnene ved UiO opp som det er mulig å søke på. Hvert emne er synlig og søkbart og har egen frist for påmelding.

Studiekvalitetsarbeid

Emner skal evalueres hver gang de går på samme måte som ordinære emner. 

Om normer for eksamen og undervisning

EVU er ikke underlagt HFs normer for eksamen og undervisning siden studentene forutsettes allerede å ha gjennomført høyere utdanning og kjenner ulike undervisnings-, pensum- og vurderingstyper, men det er ved valg av vurderingsformer viktig å avklare med eksamenskontoret at vurderingsgrunnlaget er tilstrekkelig, og at det er mulighet for tilrettelegging. 

Publisert 15. mars 2024 10:19 - Sist endret 19. mars 2024 15:57