Fastsettelse av læringsmål og litteratur på Masterstudiet i rettsvitenskap

Hvordan legge opp en god prosess for fastsettelse av læringsmål og litteratur? Her finner du veiledning, nærmere instrukser og tidligere utredninger på temaet.  

Ansvarlig faglærer har ansvar for at læringsmål og litteratur i sitt emne er oppdatert, og at relevante endringer meldes inn, godkjennes og publiseres innen gitte frister hvert semester. 

Fakultetet nedsatte i 2022 en arbeidsgruppe som gjennomgikk fakultetets retningslinjer og praksis for fastsettelse av litteratur. Arbeidsgruppens anbefalinger ble lagt frem våren 2023 og er lagt til grunn for videre prosesser fra og med høsten 2023.

Arbeidsgruppens rapport kan leses i sin helhet her. 

Overordnende føringer og anbefalinger

Sidetallsnorm for hovedlitteratur 

Sidetallsnormen på rettsstudiet er 40 sider pr studiepoeng på 1. – 3. studieår og 50–60 sider per studiepoeng på 4.–5. studieår. Skisser, illustrasjoner, tabeller og lignende regnes ikke med i sidetallet. Normen forutsettes overholdt samvittighetsfullt ved endringsvedtak. Overskridelser må særskilt begrunnes, fx i fagets egenart (fx fag som har lite tilleggslesing i form av kildestudier). For samfunnsvitenskaplige emner som HUMR-emner gjelder en norm på maks 80 sider per studiepoeng.

PMR behandlet spørsmålet om sidetallsnorm igjen i møte 5. mars 2024, PMR vedtok å videreføre sidetallsnormen uten endringer. 

Sammensatt læringsmateriale 

Det anbefales at en setter opp et sammensatt læringsmateriale hvor studentene blir presentert for ulike perspektiver og forholder seg mer direkte til rettskildene. Dette kan en oppnå ved å sette opp rettskilder og fagfellevurderte artikler på litteraturlisten.   

Kvalitetssikring av fagbøker 

Det anbefales at faglærere kvalitetssikrer fagbøkene som skal benyttes i undervisningen med fagfellevurdering, slik det gjøres for artikler og antologier. Dette skal vektlegges i prosessene for anbefaling av litteratur. 

Åpen tilgang 

Faglærere anbefales å utgi lærebøker med åpen tilgang 

Litteraturkategoriene 

Ved masterstudiet i rettsvitenskap brukes følgende litteraturkategorier: 

  • Innføringslitteratur: Læremidler som gir introduksjon til faget. Læremidlene er eksempelvis noe mer elementære i dybde og/eller har en bredde som ikke dekker læringsmålene i faget.
  • Hovedlitteratur: Læremidler som dekker læringsmålene i faget og anbefales av faglærergruppen. Det bør settes opp minst to og ikke mer enn fire alternativer til hovedlitteratur i alle obligatoriske fag på masterstudiet i rettsvitenskap. 
  • Utdypende litteratur: Læremidler som går dypere inn i temaer og med det går utover læringsmålene. Det anbefales at en setter opp konkrete artikler og kortere tekster som kan bidra til å nyansere, gi flere perspektiver og identifisere omstridte spørsmål som er aktuelle for faget. Ansvarlig faglærer skal begrunne kort hvorfor læremiddelet er satt på listen. Listen over utdypende litteratur bør ikke være lenger enn at studenten kan enkelt få oversikt over læremidlene. 

Engelsk oversettelse: 

  • Introductory literature: Learning materials/literature that provide an introduction to the course. These materials are, for example, somewhat more basic in depth and/or have a breadth that does not cover the learning outcomes of the course.
  • Main literature: Learning materials/literature that cover the learning outcomes of the course and are recommended by the course teachers.
  • Further reading: Learning materials/literature that delve deeper into topics and therefore go beyond the learning outcomes. It is recommended to include specific articles and shorter texts that can contribute to nuance, provide multiple perspectives, and identify controversial issues relevant to the course. The responsible teacher should briefly explain why the text has been included in the list. The list of further reading should not be longer than what allows students to easily get an overview of the list as a whole.

Flere alternativer av hovedlitteraturen i obligatoriske emner 

Det har stor verdi at studentene kan velge mellom ulike fremstillinger der det er mulig. Den nedre terskelen for å sette opp alternativ hovedlitteratur skal ikke være for høy. Det bør derfor settes opp minst to alternativer til hovedlitteratur i alle obligatoriske fag på rettsstudiet. Det er også gitt en føring om at man ikke bør sette opp mer enn fire alternativer, da for mange alternativer vil gjøre det vanskelig for studentene å velge, videre komplisere arbeidet i oppgaveutvalgene.   

Ansvarlige faglærere på fagområder der det er få litteraturalternativer, og særlig på fagområder der det bare er ett alternativ, anmodes om å initiativ til å vurdere med faglærergruppen om det finnes egnede alternativer som kan inkluderes. 

Ansvarlig faglærer må kunne begrunne konkret der hvor det ikke er satt opp alternativ litteratur innenfor fagområdet. Dette kan f.eks begrunnes i at  det ikke finnes aktuelle fremstillinger eller at fremstillingene som finnes ikke oppfyller grunnleggende krav, som f.eks. at fremstillingen ikke i tilstrekkelig grad er oppdatert, er svekket av klare faglige mangler eller ikke dekker læringsmålene. 

Merk at PMRs medlemmer kan innhente forslag fra fagmiljøene om alternativ hovedlitteratur som eget tiltak. Slike forslag skal forelegges ansvarlig faglærer før det oversendes til PMR for behandling.    

Det er ønskelig at det utarbeides veiledning til studentene om de ulike alternativene. Dette kan være en tekst eller en video som gjøres tilgjengelig i Canvas. Ansvarlig faglærer bør presenterer hva som ligger bak beslutningen om å sette opp fagboken som hovedlitteratur og hva som skiller de ulike alternativene fra hverandre. Teksten eller filmen vil da kun trenge oppdatering ved større endringer.  

Det presiseres videre at faglærere står fritt til å vurdere og å anbefale lærebøker overfor studenter ellers i undervisningssammenheng utover hva som settes opp som godkjent hovedlitteratur. 

Mangfolds-, likestillings- og inkluderingsperspektiver i litteraturen 

Ansvarlig faglærer skal tilstrebe en god kjønnsmessig balanse blant forfatterne oppsatt som hovedlitteratur.

Videre skal ansvarlig faglærer påse at aktuelle mangfolds-, likestillings- og inkluderingsperspektiv inkluderes i faget, jf. Instruks for ansvarlig faglærer, punkt 4.2

Programrådene har et krav om å sikre at læringsmålene inkluderer perspektiv på mangfold, likestilling og inkludering, jf. Styrings- og administrasjonsreglementet. 

Prosess i fagmiljøet 

Diskusjon og forslag om endringer av læringsmål og litteratur skal gjøres i samarbeid med faglærergruppen, jf. Instruks for ansvarlig faglærer, punkt 4.2. Dette inkluderer alle som formelt er oppnevnt som faglærere i det aktuelle emnet, men ansvarlig faglærer kan i tillegg inkludere andre som underviser i emnet i diskusjonen.

Hvordan dette gjennomføres i praksis er opp til ansvarlig faglærer selv. Ansvarlig faglærer skal legge til rette for en god prosess hvor alle faglærerne blir inkludert, gitt informasjon og hørt.

Faglærere i faget skal bidra til at læringsmål og litteratur til enhver tid er oppdatert. Faglærer kan selv foreslå endringer av læringsmål og litteratur for ansvarlig faglærer, og skal bidra i samarbeid med faglærergruppen når det foreslås endringer i nevnte punkter.

Ansvarlig faglærer blir bedt om å redegjøre for hvordan prosessen med inkludering av fagmiljøet og innhenting av råd fra andre har vært gjennomført, dette som del av nettskjemaet for å melde inn endringer. 

Innmelding av endringer 

Frist for å melde inn endringer av læringsmål og/eller litteratur for emner som skal gå våren 2025 er fredag 27. september 2024

Nettskjema for innmelding av endringer (lenk opp når nettskjema er klart)  

Fristene settes av studieadministrasjonen og er fastsatt for å sikre at forslag til endringer på de obligatoriske emnene kan legges frem for et samlet PMR innen de videre fristene for oppdatering av emne- og semestersidene. Fristene sikrer videre at vi får meldt inn litteraturen i Leganto og at Fakultetsbiblioteket kan garantere at alle læremidlene vil være tilgjengelig til semesterstart. 

Læringsmål og litteratur meldes inn samtidig, da disse har en tett sammenheng.   

Prosess for godkjenning 

Hovedregel 

Det er PMR som behandler og vedtar endringer av læringsmål og litteratur på rettsstudiet. Hovedregel er at dette skal legges frem for PMR som helhet i møte, og fristene for innmelding er satt for å legge til rette for dette.

Forslag om endringer skal fremmes av ansvarlig faglærer og innstilles av studieårsansvarlig.  

I saker hvor endringen er mindre og godt innenfor regelverk og praksis kan den behandles som fullmaktssak. Dette er saker som forslag om endringer av læringsmål og litteratur på valgemnene, forslag om oppdatering av ny utgave av læremidler som tidligere er godkjent og mindre redaksjonelle endringer av læringsmålene.

Særskilt om prosess der hvor studieårsansvarlig, ansvarlig faglærer eller faglærer har en aktuell bok i faget 

Merk at for litteratursaker hvor ansvarlig faglærer eller faglærer har en aktuell bok i faget, eller hvor det er uenighet i faglærergruppen om litteraturen, skal saken alltid løftes opp til PMR for behandling.

Studieårsansvarlig skal ikke innstille i litteratursaker hvor en selv har en aktuell lærebok i faget, slike saker skal innstilles av en annen studieårsansvarlig (settestudieårsansvarlig).    

Når ansvarlig eller annen faglærer har en aktuell lærebok i faget er det særlig viktig at det er dokumentert at alle faglærerne i faget er orientert og involvert i forberedelsen av sakene om litteratur. Det er også særlig viktig at andre alternative lærebøker er vurdert, og at det kan begrunnes hvorfor disse andre lærebøkene ikke er tatt inn som innførings- eller hovedlitteratur. De faglige vurderinger bør skjer i åpent lende – at diskusjoner skjer på avtalte møtetidspunkter i faglærergruppen, og i åpen kommunikasjon innad i faglærergruppen. Dersom det er tale om en liten faglærergruppe, så kan det være særlig grunn til å orientere studieårsansvarlig og/eller studiedekan på et tidlig tidspunkt om mulige revisjoner av litteraturlisten, aktuelle lærebøker og hvilke foreløpige vurderinger faglærerne og ansvarlige faglærere har gjort.

Studieårsansvarlig og PMR som helhet skal aktivt etterspørre alternative litteraturanbefalinger, og sikre at den faglige prosessen har vært forsvarlig og inkluderende. Studieårsansvarlig har et særlig ansvar for å vurdere forslag om litteratur ut fra et helhetlig perspektiv.

Publisering av læringsmål og litteraturlister  

Læringsmålene for de enkelte emnene lenkes opp fra emnesiden under "Hva lærer du?", og er også tilgjengelig via lenke fra litteraturlisten i Leganto.  

Leganto er UiOs digitale litteraturlistesystem for studenter, forelesere og bibliotekarer, knyttet til søketjenesten Oria. Litteraturlistene lages og publiseres direkte i Leganto og er tilgjengelig på semestersidene og i Canvas til det enkelte emne.

Evaluering 

Spørsmål om læringsmål og litteratur inngår i fakultetets ordinære ordning for evaluering av emner.

Studentene blir stilt spørsmålet "Hvilke kilder til kunnskaper i emnet har du benyttet", her kan de krysse av for "Hovedlitteratur, Innføringslitteratur, Tilleggslitteratur, Litteratur jeg finner selv, Rettspraksis, Lovforarbeider, Vitenskapelige artikler, Vitenskapelige monografier, Noter i Lovdata/Rettsdata". Studentene blir også stilt spørsmålet "Har du kommentarer til litteraturen i emnet?", her kan de svare med fritekst.      

 

Publisert 29. apr. 2024 13:46 - Sist endret 24. mai 2024 08:36