FAQ eksterne sensorer

Vanlige problemer for eksterne sensorer med forslag til løsning. Kontakt superbruker dersom dere fortsatt har problemer.

Eksterne som ikke har mottatt e-post fra Inspera og dermed ikke vet hvordan de logger inn

Eksterne sensorer mottar e-post fra Inspera med informasjon om brukernavnet sitt og hvordan de kan opprette passord

  • Sjekk om sensor faktisk er i Inspera

a)    Riktig FS-registrering?

b)    Inspera – Prøve – bidragsytere – Administrer
Scroll nedover og finn navnet på sensoren (her finner du og en kolonne med brukernavnet)

  • Sjekk om e-post med invitasjon er mottatt:

Inspera – Vurdering – Bidragsytere – Søk CTRL+F etter navn på sensor
Send ev. e-post på ny

Så lenge sensoren har Inspera-bruker er det også mulig å komme i gang ved å sende denne veiledningen:
1.       Gå til https://uio.inspera.no/admin (må åpnes med Firefox eller Crome)
2.       Klikk på «…eller med registrert bruker»
3.       Klikk på «Glemt passord»
4.       Skriv inn ditt brukernavn, som er …..
5.       Da får du en e-post til adressen din … med lenke hvor du kan sette et valgfritt passord. Dobbeltsjekk søppelpost/spam om du ikke får e-posten innen kort tid
6.       Logg deretter inn i Inspera ved å igjen klikke på «…eller med registrert bruker» her: https://uio.inspera.no/admin
7.       Logg inn med brukernavnet ditt og det selvvalgte passordet.

 

Eksterne sensorer som har laget passord men at dette ikke virker ved innlogging

Dersom de har opprettet passord og logger inn på riktig sted (https://uio.inspera.no/admin) med riktig brukernavn bør innloggingen fungere. 

En vanlig årsak til feilmelding ved innlogging er feiltasting av passord. Erfaringsmessig er det også ikke uvanlig at å lukke nettleser helt og prøve på ny fungerer.

 

Ekstern sensor forsøker å sette nytt passord via FEIDE, og ikke registrert bruker

Innloggingsforsøk via FEIDE og registrert bruker gir ulike feilmeldinger. 

  • Taster man feil eller ugyldig passord på registrert bruker får man beskjeden "Feil brukernavn eller passord".
  • Taster man feil eller ugyldig feil passord i FEIDE-innloggingsfeltet får man beskjeden «Innlogging feilet: dette kan skyldes feil brukernavn eller passord, at passord er utløpt eller at brukerkontoen er låst. Sporingsnummer:...»
Publisert 1. mars 2019 13:05 - Sist endret 12. mars 2019 10:40