Emneendringer på bachelor- og masterprogrammene

Rutine for arbeidsdeling mellom instituttene og fakultetet ved endring av emnebeskrivelser, opprettelse og nedleggelse av emner på bachelor- og masterstudier. UiO endrer emnebeskrivelser, oppretter og legger ned emner i EpN.

Frister

  • Emner som skal undervises vår 2025: alle endringer skal være oversendt fakultetet i EpN innen 1. oktober 2024. Emner som skal legges ned skal oversendes innen samme frist.
  • Emner som skal undervises høst 2024: alle endringer skal være oversendt fakultetet i EpN innen 1. mars 2024. Emner som skal legges ned skal oversendes innen samme frist.

Nyttige nettsider

Endre emnebeskrivelse

  • Endring vedtas av den aktuelle programleder, jamfør arbeidsdelingsdokumentet.
    • Programråd for det aktuelle studieprogrammet er ansvarlig for de faglige rammene, og for å samrodne emner og undervisingsfag så de støtter opp om studieprogrammets overordnede mål. Programrådet kan derfor også involveres i emneendringer.
    • Ved større endringer av emne skal det søkes om opprettelse av nytt emne. Fakultetet bør involveres i prosessen tidlig slik at videre saksgang avklares tidlig.
  • Endring av pensum faller ikke under endring av emnebeskrivelse, med mindre endring av pensum utløser behov for for eksempel endring i læringsmål.
  • Valg av vurderingsform må være i tråd med UiOs forskrift for studier og eksamen §5.1 (UiO). Se også oversikt over mulige vurderingsformer i FS (UiO).

Saksgang

  1. Programleder vedtar endringen(e) i emnebeskrivelse. I forbindelse med endring skal
    • alle berørte institutter / studieprogram inkluderes i saksbehandlingen av emnet

    • alle berørte studenter ivaretas

    • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

  2. Aktuell studiekonsulent på enheten oppdaterer emnebeskrivelse i EpN innen fristen og skriver en oppsummerende kommentar som beskriver endring, samt hvor og når endring ble vedtatt.
  3. Fakultetet oppdaterer ved behov i FS innen frist i samråd med enheten og sender oppdatert emnebeskrivelse til FS.

Opprette nytt emne

Saksgang

  1. Programleder / Programråd foreslår opprettelsen av emnet og aktuell saksbehandler oppretter nytt emne i EpN innen fristen. Før dette skal
    • alle berørte institutter / studieprogram inkluderes i saksbehandlingen av emnet

    • alle berørte studenter ivaretas

    • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

  2. Aktuell studiekonsulent på enheten oppdaterer emnebeskrivelse i EpN innen fristen.

  3. Aktuell studiekonsulent skriver en oppsummerende kommentar  i EpN som beskriver behovet for opprettelse, samt hvor og når dette ble diskutert. 

  4. Visedekan for bachelor- og masterstudier vurderer opprettelse.
    • Om opprettelsen vedtas sendes emnet videre til FS av fakultetet og saksbehandler på instituttet mottar et notat i ePhorte som bekrefter opprettelsen.
    • Om opprettelsen ikke vedtas sendes emne tilbake til instituttet.

Legge ned emne

  • Nedlegging av emner skal godkjennes av visedekan for bachelor- og masterstudier, jamfør arbeidsdelingsdokumentet.
  • Fakultetet bør involveres tidlig i prosessen for eventuelle avklaringer.
  • Det kan være nødvendig å lage en overgangsordning og å arrangere eksamen i forbindelse med nedlegging av emne. Ta kontakt med fakultetet i forkant av frist for nedleggelse for å avklare behovet.

Saksgang

  1. Programleder / Programråd foreslår nedleggelse av emnet og  aktuell saksbehandler oppdaterer emnesiden i EpN innen fristen. Før dette skal
    • alle berørte institutter / studieprogram inkluderes i saksbehandlingen av emnet

    • alle berørte studenter ivaretas

    • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

  2. Studiekonsulent skriver en oppsummerende kommentar i EpN som beskriver behovet for nedleggelse, eventuell overgangsordning, samt hvor og når dette ble diskutert.

  3. Studiekonsulent legger inn siste undervisnings- og eksamenstermin i EpN.
  4. Visedekan for bachelor- og masterstudier vurderer nedleggelse.
    • Om nedleggelsen vedtas sendes emnet videre til FS fra fakultetet og saksbehandler på instituttet mottar et notat i ePhorte som bekrefter nedleggelsen.
    • Om nedleggelsen ikke vedtas sendes emne tilbake til instituttet.

Etter- og videreutdanningsemne

  • Dersom emnet som skal opprettes er et etter- eller videreutdanningsemne (EVU-emne), finnes det egne UiO-rutiner for å håndtere disse (UiO).
  • Det er instituttledelsen som avgjør om et EVU-tilbud skal settes i gang, men ved opprettelse av videreutdanningsemner som gir studiepoengsuttelling skal det sendes søknad om det til fakultetet på samme måte som ved opprettelse av ordinære emner.
  • Etterutdanningsemner godkjenner instituttene selv.
Publisert 4. des. 2014 14:59 - Sist endret 8. juli 2024 11:17