Informasjon til praksisveiledere i spesialisthelsetjenesten

Som kliniker ved et sykehus kan ha medisinstudenter med studentlisens hos deg i praksis.

I modul 7 skal studentene tilegne seg overordnet forståelse av den offentlige helsetjenesten og hvordan samspillet mellom første- og andrelinjetjenesten fungerer, samt få kunnskap om hvordan helsetjenesten samarbeider med andre offentlige og private aktører.

Gjennom praksis i primærhelsetjenesten og på sykehus skal studentene integrere og anvende de kunnskaper, holdninger og ferdigheter som de har lært så langt i studiet.

Allmennmedisin, Samfunnsmedisin, Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitetsforbedring (KLoK), Medisinsk etikk, indremedisinske fag og kirurgiske fag inngår i modulen.

Mål, innhold og detaljerte krav i den enkelte praksisperioden er nærmere beskrevet i læringsutbyttebeskrivelser/emnebeskrivelser/ semestersider

Lær mer om emnet modul 7

Veileder for praksisordningen

I praksisperioden på sykehus skal studentene omsette teoretisk medisinsk kunnskap til praktiske ferdigheter. De skal trenes i klinisk arbeid, selvstendig og i team, men alltid under veiledning fra ansvarlig lege. Tidligere innlærte prosedyrer skal utføres i praksis, enten selvstendig eller under veiledning.

Vi har et praksisveilederhefte, Praksisveileder sykehus, som gir en guide for opplegget, som må tilpasses lokale forhold.

Praksisperioder

Høstsemesteret har praksisperioden fra midten av september til første dagene i desember.

Vårsemesteret har praksisperioden fra cirka midten av mars til første dagene i juni.

Praksisen er inndelt i to perioder, hver praksisperiode varer i 6 uker. For mer informasjon kontakt modulkoordinator.

Praksisveilederhefte

Praksisveileder for sykehus

Har du spørsmål om praksisordningen? Kontakt modulkoordinator Tanzila Gagieva.

Publisert 14. aug. 2023 13:41 - Sist endret 17. aug. 2023 11:03