Forberedelser fakultet utsatt eksamen

1. Fakultetet sender ut e-post med oppdatert informasjonsside for utsatt eksamen.

  • En uke før utsatt eksamen starter sender fakultetet (IT i utdanning) e-post ut til alle administrativt ansvarlige for digital eksamen med gjeldende frister for utsatt eksamen. Her legges det ved excel-oversikt over foreløpig oversikt over emner med utsatt eksamen og dets respektive eksamensform. 
  • IT i utdanning får tilbakemelding fra institutt og oppdaterer excel-oversikt innen utgangen av påfølgende arbeidsdag med endelig avklaring eksamensform alle emner.
  • Etter dette legger ansvarlig for tilrettelegging inn tilrettelegging på alle kandidater som skal ha skriftlig eksamen. Husk enerom og mindre sal samt gi beskjed til S2 om antall enerom og mindre sal.
  • Dersom en eksamen endres fra hjemmeeksamen/skoleeksamen til muntlig skal det ikke gjøres omregistrering i FS. Det holder at Excel-oversikten over semesterets utsatte eksamener oppdateres. Andre endringer (fra S til H, H til S etc. skal registreres både i FS og i Excel).
  • IT i utdanning sender beskjed til eksamensgruppa om endelig oversikt. Eksamensgruppa oppdaterer TP og FS med riktig info på emner som skal ha skriftlig eksamen.

2. To virkedager før første utsatte eksamensdag må alle oppgavesett/prøver være klare i Inspera. Sjekk følgende:

  • at prøve (med rett oppgavesett) er aktivert i Inspera. Om prøve ikke finnes eller ikke er aktivert, send e-post til admin-ansvarlig på institutt og be om at det kommer på plass.
  • Sjekk følgende for prøven i Inspera:
    • Det er valgt "MN-mal for hjemmeeksamen". Om det ikke er brukt mal, sørg for at følgende er valgt/huket av:
      • Karakterskala er satt til A-F. Poenggrense (terskelverdi) skal være satt av institutt.
      • "Aktiver automatisk innlevering"
      • "Bestill rapporter for plagiatkontroll"
      • "Aktiver stavekontroll"
      • "Gi kandidatene tilgang til besvarelse"
      • "Tilgang til sensors kommentarer og riktige svar: Privat"

      • "Sette poeng og Karakter: Privat vurdering og sammenligning av resultater". Farmasi skal i utgangspunktet ha valgt "Delt vurdering". Kontakt FAI hvis det står noe annet. 

      • "Krav til godkjenning: Én sensor godkjenner"

      • "Deling av egen vurdering med kommisjon: Sensor må dele egen vurdering..

  • Sjekk følgende for oppgavesettet i prøven:

    • Sjekk at oppgavesettet (se "oppgavefanen" i Inspera) er delt med MN IT i utdanning.

    • Klikk deg inn på prøven igjen og trykk på "Forhåndsvis":

      • Sjekk at formatet på eksamenssettet i prøven noenlunde følger fakultetets veiledning (viktig med forsidemal).

      • Trykk deg gjennom alle enkeltoppgavene for å sjekke at alt stemmer.

      • Sjekk "Digital håndtegning"-oppgaver. Sjekk at riktig formulering i spørsmålstekst er lagt inn ("I denne oppgaven skal du levere håndtegninger. Se instruksjoner på forsiden av oppgavesettet"), og at "alle filtyper" er valgt. Om ikke, kontakt admin-ansvarlig og oppfordre til å få faglærer til å endre. Om det ikke er tid til dette, gjør endringene selv.

      • Om det er håndtegningsoppgaver/filopplastingsoppgaver. I så fall: endre eksamensvarighet i TP slik at eksamen er en halvtime lenger. Sjekk i Inspera at varighet er oppdatert. NB: Om et emne har klonemne, må også klonemnet få 30 min. lenger varighet i TP. MI og KI skal ha 30 min tilleggstid på alle emner, master som klon.

      • Gjelder særlig IFI: Om det er programmeringsoppgaver: Sjekk at programmeringsspråk er satt. Om det ikke er satt programmeringsspråk, ta kontakt med admin.-ansvarlig.

    • Dette bør du sjekke selv:

      • Sjekk at informasjon på forsiden (hentet fra mal) stemmer oppgavesettet. Er det digital håndtegning i oppgavesettet? Er det informasjon om dette på forsiden? 

      • Står det riktig informasjon om hjelpemidler?

      • Står det riktig informasjon om samarbeid? 

      • Sjekk at riktig brukerstøtte-lenke er på plass.

Senest kl. 9.00 1 virkedag før eksamen

  • Klikk deg inn på prøven og trykk "Forhåndsvis". Om du får opp melding om at oppgavesett er oppdatert og om du vil oppdatere til nyeste versjon, trykk "ja".

Etter eksamen

  • Fakultetet ta ut "oppmøteliste" fra Inspera etter endt eksamen. For å gjøre dette går man til prøven i Inspera og klikker på "se all" kandidater. Klikk deretter på filteret: "Fremdrift:alle" og velg følgende kriterier:
    • Avbrudd
    • Levert blank
    • Inaktiv
  • Trykk på "ID" slik at du får alle kaniddater listet i kronologisk rekkefølge. Ta et screenshot av listen og send til sissel.knatterod@mn.uio.no Ved små emner med få kandidater som ikke har møtt/avbrudd kan man bare sende en liste over kandidatnummere i stedet for screenshot.

Kjente problemstillinger for hovedansvarlige