Sjekkliste admin.-ansvarlig digital eksamen

Under finner du en "sjekkliste" for admin.-ansvarlige for digital eksamen ved instituttene. Listen forsøker å fange opp de viktigste oppgavene admin. har før/etter en digital eksamen. Sjekklisten er lagt opp kronologisk etter hvilken rekkefølge oppgavene normalt blir utført.

Innholdsfortegnelse

Melde inn faglærer/sensor

Alle faglærere/sensorer  som trenger en Inspera-bruker skal meldes inn til fakultetskoordinator, som gir tilgang. Send navn, e-post, brukernavn og informasjon om hvilke(n) rolle(r) faglærer(e) skal ha. For de som skal være sensorer, må du også sende med "Plnr." (øverst til høyre etter søk på person i "fagperson"-bildet i FS.

Opprette sensurkommisjoner

Veiledning for å opprette sensurkommisjoner

Dobbeltsjekk faglærers oppgavesett

Dersom oppgaven har flere språk/målformer må alle punktene sjekkes for hvert språk/målform. 

1. Lenker i PDF. Sjekk at eventuelle PDF-vedlegg ikke har aktive lenker. Dette gjør du ved å klikke på «Design» på rotnivået til oppgavesettet og bla gjennom alle PDF-vedlegg. «Aktive lenker» vil si tekst som er markert i blått, og som kan klikkes på for å åpne en ekstern nettside. Om det finnes lenker i en eller flere PDF-er, be emneansvarlig om å legge opp ny PDF uten aktiv lenke.

2. Forside. Er oppgavetypen "Dokument" brukt som forside? Flytt forsiden først i oppgavesettet om dette ikke er gjort. Er oppgavesettets forside fylt ut etter fakultetets anbefaling for forside på skoleeksamen?

3. Minuspoeng. Er det brukt minuspoeng på én eller flere oppgaver i oppgavesettet (fakultetet anbefaler å ikke bruke minuspoeng)? Er emneansvarlig kjent med: veiledning for bruk av minuspoeng? Bør du spørre om emneansvarlig har brukt minuspoeng med vilje? Ta ev. kontakt med fakultetskoordinator

4. Innstillinger på oppgavesettet. Hva slags "Oppgavenummerering" ønsker emneansvarlig å ha på oppgavesettet? Det finnes tre innstillinger for dette i høyremenyen: 1. sekvensielt, 2. numerisk og seksjoner og 3. alfanumerisk og seksjoner. Se om oppgavesettet ser OK ut i «Design»-visning.

Kryss av for  "Vis innholdsfortegnelse", "Aktiver flagging" og"Vis maksimum poengsum per oppgave" i høyremeny. Dette er innstillingene de fleste faglærere ønsker. Om du er usikker på dette, kontakt faglærer. Merk at det vil stå "hent fra oppgavesett" hvis faglærer har lagt inn egne design-valg i oppgavesettet. Trykk på "hent fra oppgavesett" for å overføre de innstillingene faglærer har satt på oppgavesettet til prøven.

 

5. Håndtegning/Scantron. Dobbeltsjekk at emner som bruker Scantron har riktig informasjonstekst på forside/oppgave-nivå.

Sette opp eksamen i Inspera

Veiledning for sette opp eksamen i Inspera / Veiledning for "Lage hjemmeeksamen i Inspera

PS. Husk å sette terskelverdier på prøven. Dette gjør du i fanen "vurderingsinnstillinger" under oppsett av prøven. Hent terskelverdier fra emneansvarlig

Dersom emneansvarlig gjør endringer i oppgavesettet etter at prøven er opprettet kan du oppdatere prøven med nyeste versjon på følgende måte:

1. Gå til prøvefanen og klikk deg inn på aktuell prøve.

2. En dialogboks kommer opp som sier at det finnes en nyere versjon av oppgavesettet. Dialogboksen spør om du vil oppdatere prøven med nyeste versjon av oppgavesettet.

3. Trykk OK for oppdatere prøven med nyeste versjon av oppgavesettet, eller Avbryt hvis du ikke ønsker å gjøre dette.

På ettermiddagen dagen før eksamen gjennomføres skal administrativt ansvarlig sjekke at prøven er oppdatert med nyeste oppgavesett. Hvis Inspera gir beskjed om at oppgavesettet er oppdatert må administrativt ansvarlig oppdatere dette. Hvis du er usikker må du kontakte faglærer for å få bekreftet at prøven skal oppdateres med nyeste versjon av oppgavesettet. 

Beskjed på semestersiden om digital håndtegning

Om emnet har Scantron-oppgaver (digital håndtegning), anbefaler fakultetet at det legges ut beskjed til studentene på semestersiden til emnet 3 arbeidsdager før eksamen. NB: Dette gjelder bare for Scantron-emner. Klipp/lim herfra:

Beskjed til semesterside (Scantron-eksamen)

E-post til emneansvarlig

Send ut informasjon til emneansvarlig 1 arbeidsdag før eksamen (eksamen på mandag, send ut fredagen før). Gjelder for alle digitale eksamener. Klipp/lim herfra:

E-post til emneansvarlig

Dele prøven med alle som skal ha tilgang

Del prøven med alle stedansvarlige, IT-ansvarlig i Silurveien 2 og fakultetskoordinatorerer. Alle skal ha rollen "Hovedansvarlig" i prøven. Hvis kandidater sitter på campus er det viktig at informasjon også er delt med tilretteleggingstjeneste. 

Prøveeksamen

Emneansvarlige ønsker potensielt å gjennomføre en prøveeksamen i løpet av semesteret. Bruk Veiledning for opprettelse av prøveeksamen ved behov. Om du har spørsmål rundt opprettelse av prøveeksamen kan du ta kontakt med fakultetskoordinator.

Klargjør eksamen for sensur

Om du ikke har gjort det ennå, gå inn på "Prøve"-fanen, bla til "Arbeidsflyt for sensorer" og huk av for "Individuell" eller "Delt" poenggivning (spør hva sensor ønsker):

Gå til fanen "Vurdering" og sjekk at den er "Åpen for vurdering". Sensur kan da starte:

Får du ikke til å åpne prøven for sensur? Kontakt Fakultetskoordinator.

Klagesensur/begrunnelse

Om faglærer ønsker å gi begrunnelse etter at sensuren er ferdig, må vedkommende få rollen "Hovedansvarlig" i Inspera og lese aktuelle besvarelser via "Monitor"-fanen. Send faglærers navn, e-post og brukernavn til Fakultetskoordinator som melder inne rolle-endring via nettskjema. Hvis sensuren ikke er avsluttet kan faglærer legges inn i aktuelle kommisjoner og synkes inn via FS. Klagesensur gjøres utennom Inspera frem til det finnes en løsning for dette i systemet.

Publisert 29. jan. 2019 10:52 - Sist endret 29. jan. 2019 10:54