English version of this page

Masterveiledning for studenter fra lektorstudiet

Tidsforløp

Studenter tas normalt opp til et 1,5-årig studieløp, de får beskjed om at de har plass hos oss senest 1. desember i sitt 7. semester og starter i januar året etter og skal levere sin masteroppgave 15. mai påfølgende år.

Før opptak

Potensielle søkere spør etter mulige oppgaver. Legg inn dine mulige prosjekter eller temaer på vår nettside Mulige masteroppgaver slik at de får se hva du kan tilby. Husk å deaktivere prosjekter som ikke er aktuelle lenger. Studenter fra lektorprogrammet har oppgaver som tilsvarer 30 studiepoeng og disse tas over ett semester. Dette må komme tydelig fram i beskrivelsen av oppgave.

Det er normalt færre studenter fra dette programmet, og de kontakter normalt studieadministrasjonen eller skolelaben når de har søkt opptak hos oss. Studieadministrasjonen og skolelaben ber normalt studentene kontakte kontaktpersonene for studieretningene i masterprogrammet fysikk dersom studentene ønsker en "faglig" rettet masteroppgave. 

Første semester

Studenten får tilbud om opptak til studiet i desember og kontakter normalt instituttet så fort de kan.

Studentene må levere en masteravtale hvor pensum framkommer så snart som mulig og senest innen 1. mai i 8. semester. Dersom prosjektbeskrivelse ikke er klar på dette tidspunktet må denne leveres innen 1. desember i 9. semester.

Masterprosjektet skal inneholde en prosjektbeskrivelse med en kort beskrivelse av oppgavens mål, omfang, problemstilling, foreløpig tittel, hvilke metoder som tenkes benyttet og fremdriftsplan med milepeler per semester skal vedlegges søknaden på eget ark. Prosjektbeskrivelsen skrives av studenten. Veileder stiller som intervjuobjekt for at studenten skal få riktig kunnskap om prosjektet. Erfaringsmessig trenger studenten noe tid til å gjøre prosjektet til sitt så her anbefales det å starte tidlig, gjerne midt i semesteret. Studenter kan ikke samarbeide om oppgaver ved Fysisk institutt, prosjektbeskrivelser som er generiske eller like vil derfor sendes tilbake til student og veileder for å endres.

Om studenten har et spesialpensum i sitt teoretiske pensum, så er det du som går god for at dette kan erstatte ordinære emner. Spesialpensum må være godkjent før dette påbegynnes. 

Semesteret før studenten begynner på sitt masterprosjekt

Sjekk at ressursene som trengs er på plass for å begynne på masterprosjektet. Dette vil typisk kunne være forskningsartikler, teknisk utstyr, infrastruktur, måledata. Dersom det er forsinkelser i eventuelle leveranser av utstyr så bør dere se om dette fører til forsinkelser i masterprosjektet og gjøre videre vurderinger. Kontakt programkoordinator for avklaring av hva som er mulig.

Studenter på lektorprogrammet gjennomfører normalt oppgaven over ett semester, og for å starte må normalt alt av pensum i programmet ellers være gjennomført i forkant av dette siste semesteret. Om studenten har gjenværende emner må dere kontakte studieadministrasjonen. 

Siste semester

Innleveringsdato for prosjektet er 15. mai om studenten gjennomfører masteroppgaven i vårsemesteret og 15. november om studenten gjennomfører i høstsemesteret. De får beskjed om å informere veiledere om denne datoen. Oppgaver på dette programmet får normalt ikke deltid ved MN-fakultetet, men ved akutte hendelser kan de få mer tid basert på tid-for-tid-prinsippet.

Som veileder må du sørge for å holde deg oppdatert på gjeldende rutiner for gjennomføring av mastereksamen. Dette innebærer blant annet å avtale dato for eksamen med ekstern sensor og student, men også å kommunisere med studieadministrasjonen om avvikling av eksamen.

Kva forventar vi av rettleiarane?

Publisert 25. nov. 2022 15:54 - Sist endret 25. nov. 2022 15:54