Beskrivelse av ansvarsområde og rutiner
Masterrådet ved matematisk institutt er et paraplyorgan for de ulike masterprogrammene/studieretningene ved instituttet. Rådet er sammensatt av lederne for programmene/studieretningene og masterdelen av studieadministrasjonen, i tillegg til studentrepresentanter (MFU) og en ekstern representant.
Rådets ansvarsområde er masterutdanningen ved instituttet. Det omfatter
- Studieplaner (i samarbeid med forskningsgruppene)
- Administrative rutiner rundt masterstudiene
- Opptak
- Godkjenning av individuelle studieplaner og prosjektbeskrivelser for masteroppgaver
- Oppnevning av internsensorer
Et hovedanliggende for rådet er å sørge for likebehandling av studenter på tvers av studieprogram og studieretninger. En spesiell problemstilling her er å sørge for at dette også er tilfelle for studieretningene som ligger under helt eller delvis eksterne program (CS og DS).
Mange arbeidsoppgaver under Masterrådet tilligger de enkelte programmene eller studieadministrasjonen. Saker som bør behandles av et fulltallig råd:
- Individuelle studiesaker der beslutning åpenbart vil skape presedens for andre studenter
- Saker som dreier seg om harmonisering/likebehandling på tvers av programmer/studieretninger
- Reglement og fellesadministrative rutiner
- Opptaks- og gjennomførings-tall, initiering av tiltak for å styrke programmene der det er nødvendig.
Noen oppgaver som ikke er fullstendig avklart er:
- Faglig tilhørighet for internsensorer på CS- og DS-programmene
- Teoretisk pensum for lektorstudentene, faglige krav/emne-meny
- Mal for prosjektbeskrivelse, masteroppgaver
- Tekst til emnesider for masterprogrammene (muligens avsluttet?)
- Arbeid mot sentrale organer for å få til forenklinger i opptaksprosedyrene
- Beskrivelse av ansvar og rutiner for Masterrådet
Årshjul for masterstudier, programrådsledere, utgangspunkt i studieår
Dato |
Hva |
Hvem |
August |
Gjennomgang utdanningsplaner (se om noen har kommet skjevt ut) |
Studiekonsulenter |
August |
Mottak/infomøter for nye masterstudenter |
Programledere, kontaktpersoner og studiekonsulenter |
Sept.–nov. |
Veiledning av faglig art, en-til-en samtaler, presentasjon av masteroppgaver etc. |
Kontaktpersoner/fagmiljø |
15. oktober |
Statusrapport Studentene skal levere inn, studiekonsulenter gir videre til programledere |
Studiekonsulent/Programledere |
01.12 |
Masteravtaler ta imot, godkjenne, registrere, sende godkjent til masterstudenten |
Programledere /studiekonsulenter |
Desember |
Vurdering av ekstern utdanning som ønskes inkludert i mastergraden |
Programledere |
Januar | Velkomst møte/e-post til nye lektorstudenter | Programledere |
Januar |
Påminnelse om frister og viktige ting å huske ang. innlevering av masteroppgaven. Tilbud om veiledning. |
Studiekonsulenter |
Februar/mars |
Informasjonsmøte om masterstudier. Fokus på det faglige. Studiekonsulenter bistår med å sende ut invitasjon til aktuelle studenter. |
Programledere |
Februar/mars |
Programledere | |
31. mars |
Statusrapport Studentene skal levere inn, studiekonsulenter gir videre til programledere |
Studiekonsulent/Programledere |
1. mai | Lektorstudenter skal levere inn masteravtalen |
Studiekonsulent/Programledere |
15. mai |
Innlevering masteroppgaver (og eventuelle utsettelser) |
Studiekonsulenter |
Juni |
Høringer |
Veiledere/Studiekonsulenter (veileder avtaler med ekstern sensor). |
Årshjul for opptak
Dato |
Hva |
Hvem |
01.12.20 |
Søknadsfrist for SFM (Selvfinansierte masterstudenter) |
Søkerne |
Februar (15. februar 2021) |
SFM er ferdig hos studieavdelingen og skal vurderes av institutt. Studiekonsulentene ordner lister/dokumenter til vitenskaplige |
Studiekonsulenter/Programledere |
5. mars 2021 |
Vurderinger på SFM ferdig registrert i regneark og sendt til studiekonsulentene |
Programledere |
15. mars 2021 |
All saksbehandling av SFM-søkere må være ferdig registrert i FS.
|
Studiekonsulentene |
15. mars 2021 |
SFM. Frist for å melde inn antall tilbud for masterprogrammer med studieretninger u/spesifiserte kvoter. Se opptaksrammer i SFM for mer informasjon. NB! Programmer uten studieretninger skal ikke melde inn antall tilbud før etter prøveopptaket. Se punkt 9.1 i saksbehandlingsinstruksen.
|
Studiekonsulentene |
23.03.21
|
Søknadene til tidlig svar og EU er ferdigbehandlet av Studieavdelingen og klare for behandling på institutt/fakultet. Studiekonsulenter klargjør og sender til vitenskapelige.
|
Studiekonsulenter/ Programledere |
15.04.21 |
Søknadsfrist (ordinære søkere) |
Søkere |
10.04.21 |
Vurderinger på tidlig svar og EU ferdig registrert i regneark og sendt til studiekonsulentene (hvis det er få søkere er e-post ok) |
Programledere |
23.04.21 kl. 9.00 |
All saksbehandling av tidlig svar og EU må være ferdig i FS
|
Studiekonsulentene |
26.04.21 |
Starter å oversende BEH fra ordinært opptak (For å posjonere ut søkere som må behandles) Forsøker å sende lister hver fredag. *se lenger ned |
Studiekonsulentene |
25.05.21 |
Start saksbehandling av UiOmastersøkere.Merk: Det er mulig å starte behandling av BEH-søknader tidligere. Vi vil derfor forsøke å få dokumenter ut til dere så raskt som mulig. Studiekonsulenter tar ut lister, klargjør regneark, lager mapper med dokumenter for hver søker utenfor UiO. Det er en manuell jobb og hver enkelt søker må gjennomgås i FS. Vi formidler til dere så raskt vi klarer. |
Studiekonsulentene |
|
Interne søkere ved UiO registreres. |
Studiekonsulentene |
Så raskt dere har mulighet til |
Formidle regneark med vurderinger slik at vi kan gå i gang med registreringen i FS |
Programledere |
Absolutt siste frist!! 18.06.21 |
|
Programledere |
|
Ferdigstiller registrering i FS (spørsmål kan forekomme på kort varsel, så følg med på e-post) |
Studiekonsulenter (ved spørsmål der noe evt. Er uklart Programledere ) |
August |
Svare på klagesaker/begrunnelser |
Programledere (formidles av studiekonsulentene) |
Forklaring til opptak
- BEH søkere som er klare til behandling, bachelorgrad er ok, samme med språkkrav
- DUE søkere som har språkkrav i orden og vil gjøre ferdig bachelorgraden i løpet av våren 2021
Internt for studiekonsulenter
* Ta ut regneark på BEH ukentlig etter 15. april. Markere «J» i egen kolonne for hentet ut tidligere og filtrere disse bort når nye BEH hentes ut. Sender hele arket med de som er markert med «J» for å gi oversikt.