Praktisk informasjon for medlemmer i masterrådet

 

Beskrivelse av ansvarsområde og rutiner

Masterrådet ved matematisk institutt er et paraplyorgan for de ulike masterprogrammene/studieretningene ved instituttet. Rådet er sammensatt av lederne for programmene/studieretningene og masterdelen av studieadministrasjonen, i tillegg til studentrepresentanter (MFU) og en ekstern representant.

Rådets ansvarsområde er masterutdanningen ved instituttet. Det omfatter

  • Studieplaner (i samarbeid med forskningsgruppene)
  • Administrative rutiner rundt masterstudiene
  • Opptak
  • Godkjenning av individuelle studieplaner og prosjektbeskrivelser for masteroppgaver
  • Oppnevning av internsensorer

Et hovedanliggende for rådet er å sørge for likebehandling av studenter på tvers av studieprogram og studieretninger. En spesiell problemstilling her er å sørge for at dette også er tilfelle for studieretningene som ligger under helt eller delvis eksterne program (CS og DS).

Mange arbeidsoppgaver under Masterrådet tilligger de enkelte programmene eller studieadministrasjonen. Saker som bør behandles av et fulltallig råd:

  • Individuelle studiesaker der beslutning åpenbart vil skape presedens for andre studenter
  • Saker som dreier seg om harmonisering/likebehandling på tvers av programmer/studieretninger
  • Reglement og fellesadministrative rutiner
  • Opptaks- og gjennomførings-tall, initiering av tiltak for å styrke programmene der det er nødvendig.

Noen oppgaver som ikke er fullstendig avklart er:

  • Faglig tilhørighet for internsensorer på CS- og DS-programmene
  • Teoretisk pensum for lektorstudentene, faglige krav/emne-meny
  • Mal for prosjektbeskrivelse, masteroppgaver
  • Tekst til emnesider for masterprogrammene (muligens avsluttet?)
  • Arbeid mot sentrale organer for å få til forenklinger i opptaksprosedyrene
  • Beskrivelse av ansvar og rutiner for Masterrådet

 

Årshjul for masterstudier, programrådsledere, utgangspunkt i studieår

Dato

Hva

Hvem

August

Gjennomgang utdanningsplaner (se om noen har kommet skjevt ut)

Studiekonsulenter

August

Mottak/infomøter for nye masterstudenter

Programledere, kontaktpersoner og studiekonsulenter

Sept.–nov.

Veiledning av faglig art, en-til-en samtaler, presentasjon av masteroppgaver etc.

Kontaktpersoner/fagmiljø

15. oktober

Statusrapport

Studentene skal levere inn, studiekonsulenter gir videre til programledere

Studiekonsulent/Programledere

01.12

Masteravtaler

ta imot, godkjenne, registrere, sende godkjent til masterstudenten

Programledere /studiekonsulenter

Hva er lurt å tenke på når man godkjenner en masteravtale?

Desember

Vurdering av ekstern utdanning som ønskes inkludert i mastergraden

Programledere
Januar Velkomst møte/e-post til nye lektorstudenter Programledere

Januar

Påminnelse om frister og viktige ting å huske ang. innlevering av masteroppgaven. Tilbud om veiledning.

Studiekonsulenter

Februar/mars

Informasjonsmøte om masterstudier.

Fokus på det faglige. Studiekonsulenter bistår med å sende ut invitasjon til aktuelle studenter.

Programledere

Februar/mars

Internsensorer

Programledere
31. mars

Statusrapport

Studentene skal levere inn, studiekonsulenter gir videre til programledere

Studiekonsulent/Programledere
1. mai Lektorstudenter skal levere inn masteravtalen

Studiekonsulent/Programledere

Hva er lurt å tenke på når man godkjenner en masteravtale?

15. mai

Innlevering masteroppgaver (og eventuelle utsettelser)

Studiekonsulenter

Juni

Høringer

Veiledere/Studiekonsulenter (veileder avtaler med ekstern sensor).

Årshjul for opptak

Dato

Hva

Hvem

01.12.20

Søknadsfrist for SFM (Selvfinansierte masterstudenter)

Søkerne

Februar (15. februar 2021)

SFM er ferdig hos studieavdelingen og skal vurderes av institutt. Studiekonsulentene ordner lister/dokumenter til vitenskaplige

Studiekonsulenter/Programledere

5. mars 2021

Vurderinger på SFM ferdig registrert i regneark og sendt til studiekonsulentene

Programledere

15. mars 2021

All saksbehandling av SFM-søkere må være ferdig registrert i FS.

 

Studiekonsulentene

15. mars 2021

SFM. Frist for å melde inn antall tilbud for masterprogrammer med studieretninger u/spesifiserte kvoter. Se opptaksrammer i SFM for mer informasjon. NB! Programmer uten studieretninger skal ikke melde inn antall tilbud før etter prøveopptaket. Se punkt 9.1 i saksbehandlingsinstruksen.

 

Studiekonsulentene

23.03.21

 

Søknadene til tidlig svar og EU er ferdigbehandlet av Studieavdelingen og klare for behandling på institutt/fakultet. Studiekonsulenter klargjør og sender til vitenskapelige.

 

Studiekonsulenter/ Programledere

15.04.21

Søknadsfrist (ordinære søkere)

Søkere

10.04.21

Vurderinger på tidlig svar og EU ferdig registrert i regneark og sendt til studiekonsulentene (hvis det er få søkere er e-post ok)

Programledere

23.04.21 kl. 9.00

All saksbehandling av tidlig svar og EU må være ferdig i FS

 

Studiekonsulentene

26.04.21

Starter å oversende BEH fra ordinært opptak (For å posjonere ut søkere som må behandles) Forsøker å sende lister hver fredag. *se lenger ned

Studiekonsulentene

25.05.21

Start saksbehandling av UiOmastersøkere.

Merk: Det er mulig å starte behandling av BEH-søknader tidligere. Vi vil derfor forsøke å få dokumenter ut til dere så raskt som mulig.  

Studiekonsulenter tar ut lister, klargjør regneark, lager mapper med dokumenter for hver søker utenfor UiO. Det er en manuell jobb og hver enkelt søker må gjennomgås i FS. Vi formidler til dere så raskt vi klarer.

Studiekonsulentene

 

Interne søkere ved UiO registreres.

Studiekonsulentene

Så raskt dere har mulighet til

Formidle regneark med vurderinger slik at vi kan gå i gang med registreringen i FS

Programledere

Absolutt siste frist!!

18.06.21

 

Programledere

 

Ferdigstiller registrering i FS (spørsmål kan forekomme på kort varsel, så følg med på e-post)

Studiekonsulenter (ved spørsmål der noe evt. Er uklart Programledere )

August

Svare på klagesaker/begrunnelser

Programledere (formidles av studiekonsulentene)

Forklaring til opptak

  • BEH søkere som er klare til behandling, bachelorgrad er ok, samme med språkkrav
  • DUE søkere som har språkkrav i orden og vil gjøre ferdig bachelorgraden i løpet av våren 2021

Internt for studiekonsulenter

* Ta ut regneark på BEH ukentlig etter 15. april. Markere «J» i egen kolonne for hentet ut tidligere og filtrere disse bort når nye BEH hentes ut. Sender hele arket med de som er markert med «J» for å gi oversikt.

 

Publisert 10. jan. 2021 18:01 - Sist endret 30. mars 2023 12:17