Praktisk informasjon for undervisningsledere

På denne siden har vi samlet informasjon om ansvarsområdene til deg som er undervisningsleder, samt beskrivelser av de praktiske oppgavene som skal gjennomføres.

Ansvar for emneporteføljer

Som undervisningsleder administrerer du emneporteføljen innenfor fagområdene du er ansvarlig for. Ansvarsfordeling av bacheloremner finner du i siste kolonne her. For master- og phd-emner er du ansvarlig for de emnene som er knyttet til forskningsgruppene på dine seksjoner.

I praksis betyr dette at du skal ha kontroll på hvilke emner du har i din portefølje, hvilke som gis fast og uregelmessig (NÅRBRT), ta imot henvendelser om endring i emneporteføljen og gjennomføre opprettelser/endringer av emner i EpN.

Planlegging av undervisning

Under planleggingen for kommende semester er du ansvarlig for å sette opp hvilke emner som skal gis. Faste emner må gis i det semesteret de er satt opp, mens NÅRBRT-emner kan gis i et hvert semester. NÅRBERT-emner kan dessuten meldes inn som leseemne dersom det ikke er ressurser til å gi det med ordinært undervisningstilbud. Hvilke NÅRBRT-emner som skal gis, samt om de kun gis som leseemne, må meldes inn under planleggingen.

Et emne meldes inn ved at det sendes til "kvalitetssikring" i EpN. Dersom emnet er uendret kan du sende det videre til "kvalitetssikring" med kommentar "ingen endring for kommende semester". Hvis det er endringer i emnet, gjør du disse i EpN og legger inn en kort kommentar som beskriver endringene før du sender det videre. Du finner en oversikt over endringer vedtatt av studieutvalget her.

En innføring i EpN finner du her: Brukerveiledning for nye brukere i EpN.

En mer omfattende veiledning for å gjøre endringer finnes her: Veiledning i EpN.

Fordeling av undervisere

Som undervisningsleder skal du også sette opp en oversikt over hvilke ansatte som skal undervise emnene i din emneportefølje som skal gå det kommende semesteret. Dette skal sendes til studieinfo@math.uio.no på e-post. Vi bruker denne listen til å forsikre oss om at alle emnene kommer med i EpN.

Fordeling av midlertidig ansatte med undervisningsplikt

Du fordeler også undervisningsoppgaver for stipendiatene og postdoc-ene med undervisningsplikt som er tilnkyttet dine seksjoner. Midlertidig ansatte med 25% undervisningsplikt pålegges i gjennomsnitt 3 timer undervisningsbelastning hvert semester, noe som betyr at de vanligvis gis 2 timer (1 gruppe/regneøvelse) og 4 timer (2 grupper/regneøvelser) undervisning annenhvert semester. Fordelingen av stipendiater og postdoc-er må være klar i forkant av gruppelærerutlysningene, se årshjulet.


Vurdering av eksterne emner for innpassing

Som undervisningsleder er du ansvarlig for å vurdere overlapp mellom eksterne emner og emner i din emneportefølje for studenter som søker om innpassing. Du får tilsendt vurderingene på e-post av studieadministrasjonen. Når det gjøres en vurdering er det ønskelig at du angir overlapp i form av antall studiepoeng (stp.) hvert emne overlapper med de relevante emnene i din portefølje, f.eks. på formen:

  • EKSTERNTEMNE overlapper X stp. med UIOEMNE1 og Y stp. med UIOEMNE2.

Merk at for at et eksternt emne skal kunne erstatte et obligatoriske emne i et studieprogram ved MN må minst 60 % av pensum i det interne emnet være dekket, altså må studiepoengoverlappet samlet sett være på minst 6 studiepoeng.

Ofte vil en søknad om overlapp være rettet mot ett spesifikt emne. Dersom de eksterne emnene overlapper med et annet emne enn det det er spurt om er det fint om du oppgir det også.

Publisert 29. jan. 2021 14:36 - Sist endret 11. des. 2023 08:32