English version of this page

Avvikling av mastereksamen

Rutine for avvikling av mastereksamen ved Matematisk institutt. Ta kontakt med studieadministrasjonen ved spørsmål.

Oppnevning av kommisjon

Avviklingen involverer 5 personer; kandidaten, eksternsensor, internsensor, veileder og studiekonsulent. Internsensor oppnevnes av Masterrådet av knippet av internsensorer. Oppnevningen skal normalt skje før 15. mars i vårsemesteret og før 15. oktober i høstsemesteret.

Ekstern sensor

Veileder har ansvar for å kontakte eksternsensor og avtale at sensur av en masteroppgave skal gjøres. Sensor kan ikke ha være ansatt ved UiO de siste to årene. Dersom masteroppgaven har blitt gjennomført ved en ekstern institusjon, eller en ansatt ved en ekstern institusjon har vært veileder for oppgaven, så må ekstern sensor ikke ha vært ansatt ved den samme eksterne institusjonen de siste to år.  Det er ønskelig at eksternsensor er på plass senest 1 måned før innlevering av masteroppgaven. Navn på eksternsensor skal så snart oppnevningen er bekreftet formidles til studiekonsulenten (Annika Rigenholt / Paul A. Maugesten).

Tidspunkt for masterhøring

Når eksternsensor er oppnevnt overtar internsensor ansvaret for framdriften i eksamensavviklingen. I samråd med kandidaten, eksternsensor og veileder fastsettes et tidspunkt for høring. Fastsatt tidspunkt kommuniseres til studiekonsulenten som ordner med booking av rom, annonsering etc. Internsensor har koordineringsansvar, men veileder må formidle navn på sensor til internsensor. Det er ikke krav om at veileder er tilstede på høringen.

Masterhøringen er åpen for alle, men etter kandidatens presentasjon, og eventuelt en oppklarende spørsmålsrunde, lukkes høringen og kun sensorene og kandidaten deltar i den avsluttende utspørringen. Til slutt avgjør sensorene karakteren uten andre til stede. Denne diskusjonen bør ikke strekke ut i tid, slik at ekstern sensor innen rimelig tid etter at høringen er over kan formidle resultatet til kandidaten.

Evaluering av masteroppgaven

Det er kun ett skjema som skal leveres etter høringen: Sensurprotokollskjema

Eksternsensor har hovedansvar for den faglige vurderingen av masteroppgaven.

Internsensor gjør også en faglig vurdering av oppgaven, men har i tillegg ansvaret for at karaktersettingen er i tråd med gjeldende praksis ved instituttet. Det kan være hensiktsmessig å diskutere karaktersetting med øvrige medlemmer av internsensor-poolen.

Vi har 3 typer masteroppgaver ved instituttet; Lang oppgave (60 stp), kort oppgave (30 stp) og kort oppgave under Lektorprogrammet (30 stp). Det er vesentlig at de tre oppgavene vurderes på selvstendig grunnlag og innenfor den praksis som foreligger for hver av oppgavetypene.

Lang oppgave er vår tradisjonelle masteroppgave. Her har vi god erfaring med hvordan de skal vurderes.

Kravene som stilles til kort oppgave skal ikke være de samme som til lang. Den kortere tiden betyr at studenten har mye mindre mulighet til å fordype seg i sitt tema. Oppgaven vil derfor i mye mindre grad være et forskningsprosjekt, men heller en form for oversiktsoppgave. Det betyr at presentasjonen av stoffet blir vektlagt tyngre enn dybden i det faglige innholdet, i motsetning til tilsvarende avveining på en lang oppgave. Dette betyr ikke at det faglige innholdet ikke skal vektlegges, men det kan f.eks. gis mer uttelling for kreativitet i måten stoffet er presentert enn man normalt ville gjøre på en lang oppgave.

Lektorstudentene har programmessig en svakere matematisk-faglig bakgrunn enn de øvrige masterstudentene. Dette må man ta høyde for i evalueringen av deres oppgaver. Presentasjonen og formidlingen av stoffet skal telle like mye som avansert faglig innhold.

Noen evaluerings-parametere er felles for alle tre typer av oppgaver. Struktur, konsistens, lesbarhet og gode og riktige kildehenvisninger eller referanser må i alle tilfeller være på plass.

Noen av våre masteroppgaver, kanskje særlig under CS-programmet, har klare tverrfaglige trekk. Disse oppgavene skal underlegges de samme kvalitetskravene som rene faglige oppgaver. Men tverrfagligheten betyr normalt at den faglige dybden i de fagområdene som inngår ikke vil være på samme nivå som rene oppgaver. Styrken i tverrfaglige oppgaver vil ligge i om og i hvilken grad kandidaten behersker samspillet mellom flere fagfelt, og hvordan dette samspillet evner å bruke kunnskap fra et felt til å etablere ny kunnskap på et annet felt.

Sensorhonorar og skjema for reiseregning

Sensorhonorar/reiseregning

Sensurveiledning / skjemaer

Regelverk